dc.description.abstract |
Niewątpliwie centralne miejsce wśród zachowań konsumenckich zajmuje proces kupowania. Dlatego nic więc dziwnego, że podstawowym pytaniem, jakie się nasuwa brzmi: jak dochodzi do decyzji o zakupie? Przede wszystkim chodzi o decyzję co kupić, czyli jaki produkt wybrać z dostępnych na rynku. Jest to decyzja logicznie pierwsza i podstawowa, która pociąga za sobą dalsze np. jak dużo kupić, ale oczywiście nie zawsze mamy ten problem, bo niektóre rzeczy kupujemy pojedynczo. Kiedy indziej po decyzji o zakupie pojawia się problem gdzie kupić, a wiąże się z tym, że te same produkty są sprzedawane w różnych miejscach i po różnych cenach. Jeszcze inny problem decyzyjny może dotyczyć tego, kiedy kupić i jest to związane z faktem, że pojawiają się specjalne okazje, takie jak obniżki cen i wyprzedaże. W każdym z tych problemów wyboru występuje konsument-decydent, czyli osoba, która ma podjąć decyzję o zakupie. Zwykle decydentem jest pojedyncza osoba, ale w niektórych przypadkach może być grupa osób np. kiedy decyzji konsumenckich zakupów może dokonywać rodzina. W przypadku kiedy decyzję podejmuje grupa jednostek, sprawa podchodzenia do decyzji jest bardziej skomplikowana niż przy decyzjach jednoosobowych. W niniejszej pracy zajęto się podejmowaniem decyzji pojedynczych osób, niekiedy podając przykłady o grupowym podejmowaniu decyzji. |
pl |