Abstract:
Celem pracy jest pokazanie, w jaki sposób jednostka samorządu terytorialnego może wpływać na swój wizerunek, za pomocą jakich metod jest w stanie kreować opinię na swój temat oraz jak się to przekłada na postrzeganie gminy w oczach jej mieszkańców. Praca ukazuje narzędzia za pomocą których można budować i utrwalać pozytywne postrzeganie jednostki samorządowej, na przykładzie gminy Chełmiec. Praca złożona jest z czterech rozdziałów. W pracy wykorzystana została dostępna literatura przedmiotowa, materiały informacyjne uzyskane w Urzędzie Gminy Chełmiec, informacje zamieszczone na stronach internetowych oraz akty normatywne. Do oceny stanu faktycznego przeprowadzono badanie mieszkańców gminy Chełmiec w postaci ankiety, które po przeanalizowaniu ukazało obraz jednostki samorządu terytorialnego w takim świetle w jakim widzą ją respondenci, czyli mieszkańcy tego regionu. Gmina Chełmiec, jak wynika z przeprowadzonej analizy jest świadoma jak ważną rolę
stanowi odpowiedni wizerunek i jeśli dalsze działania urzędników będą szły w tym kierunku,
tzn. kształtowaniu pozytywnego image, zapewni sobie dobrą pozycję w świadomości
odbiorców. Na przykładzie tej gminy widać, iż jednostka samorządu terytorialnego ma
narzędzia i możliwości do kształtowania i budowy własnego, pozytywnego wizerunku.
Dlatego, jeśli tylko włodarze jakiegoś miasta czy gminy zdają sobie sprawę jak ważny jest to
element, powinni w strategii rozwoju miejscowości przedstawić plan wdrażania i podjąć
odpowiednie działania w tym kierunku, gdyż jak dowodzi tego gmina Chełmiec budowa i
kształtowanie wizerunku jest możliwe, a co więcej przynosi oczekiwane rezultaty.