dc.description.abstract |
Celem niniejszej pracy, jest przybliżenie przyszłym potencjalnym małym
przedsiębiorcom rozpoczynającym dopiero swoją działalność gospodarczą, struktury
lokalnego otoczenia rynkowego oraz charakterystyki sektora małych i średnich
przedsiębiorstw w rejonie Tarnowa, wskazanie korzyści związanych z dynamicznym
rozwojem i funkcjonowaniem MSP dla regionu, identyfikacja szans i zagrożeń dla
powstawania i wzrostu przedsiębiorstw na rynku lokalnym, a także identyfikacja kierunków,
obszarów, instrumentów wsparcia, wynikających z analizy szans i zagrożeń rozwoju
przedsiębiorczości w rejonie Tarnowa i Powiatu Tarnowskiego na przykładzie sekcji: hotele i
restauracje. Praca stanowi również próbę odpowiedzi na pytanie czy przy tak dużej
konkurencji i liczbie małych i średnich przedsiębiorstw, nowe, rozpoczynające dopiero
działalność firmy mają realną możliwość i szanse zaistnienia na lokalnym rynku?
Badanie skupia się na identyfikacji wyznaczników wynikających z potencjału firm
(czynniki wewnętrzne), oraz uwarunkowań otoczenia rynkowego (czynniki zewnętrzne). W
wyniku prowadzonych obserwacji i wstępnych analiz można sformułować następujące
hipotezy:
• szczególnie dużym utrudnieniem z jakim muszą borykać się mali i średni
przedsiębiorcy w rejonie Tarnowa są wysokie stawki podatku od działalności
gospodarczej oraz pozapłacowe koszty pracy;
• największą szansą dla powstawania i rozwoju przedsiębiorstw na rynku lokalnym są
pomoc publiczna dla przedsiębiorstw: sektorowa, horyzontalna i regionalna
poprawiająca infrastrukturę materialną;
• największą barierą dla rozwoju funkcjonujących w rejonie Tarnowa małych i średnich
przedsiębiorstw sekcji hotele i restauracje jest duża zależność od popytu lokalnego,
regionalnego i krajowego. Badania wykazały, że w przyszłości przedsiębiorcy obawiają się niekorzystnych dla
siebie zmian w systemie podatkowym, wzrostu konkurencji na rynku oraz spadku popytu na
oferowane przez nich produkty i usługi.
Pomimo jednak dużej konkurencji przy tak dynamicznie zmieniających się warunkach
otoczenia rynkowego i dzięki rozwojowi branży turystycznej, wchodzący na rynek nowi
przedsiębiorcy z odpowiednim zapleczem i oryginalnymi pomysłami, nadal mają szansę i
możliwość zaistnienia w sekcji; hotele i restauracje, na rynku małych i średnich
przedsiębiorstw rejonu Tarnowa.
Tym samym udowodniono postawione we wstępie hipotezy. |
pl |