Abstract:
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie istoty oraz elementów i narzędzi promocji gminy oraz ocena ich skuteczności na przykładzie gminy Gorlice w latach 2002 - 2006. Cele cząstkowe pracy to:
1. Przedstawienie zadań i kompetencji gminy, ze szczególną uwagą na zadania w zakresie promocji.
2. Charakterystyka promocji jako elementu marketingu mix.
3. Przedstawienie specyfiki promocji jednostki samorządu terytorialnego.
4. Analiza i ocena elementów i narzędzi promocji w gminie Gorlice.
5. Sformułowanie rekomendacji przyszłych kierunków promocji.
Postawiono następujące pytania badawcze:
- Jakie miejsce w strategii gminy Gorlice zajmuje promocja?
- Jak duży wpływ na rozwój gminy Gorlice wywiera promocja?
- Czy obecnie stosowana przez gminę Gorlice promocja jest skuteczna w opinii mieszkańców?
- Jakie są podstawowe elementy i narzędzia promocji gminy?
- Jakie są silne i słabe strony promocji?
- Jak można zwiększyć skuteczność promocji gminy Gorlice?
Pierwszy rozdział jest poświęcony ogólnym zagadnieniom dotyczącym jednostki samorządu terytorialnego, a w szczególności zrozumieniu funkcjonowania działalności gminy, przedstawieniu jej organów, statutu i wykonywanych przez nią zadań (zwłaszcza zadań promocyjnych).
Natomiast w drugim rozdziale uwaga jest skierowana na zagadnienia z marketingu mix, na istotę promocji i jej elementy oraz środki. W rozdziale trzecim omówiono pojęcie i istotę marketingu terytorialnego, a także promocję jako elementu marketingu gminy.
Czwarty rozdział zawiera zagadnienia metodyczne badania empirycznego. Piąty, ostatni rozdział poświęcony został ogólnej charakterystyce gminy Gorlice, jej strategii, oraz ocenie skuteczności stosowanych obecnie elementów i narzędzi promocji.
Podczas pisania pracy korzystano z literatury, czasopism, artykułów, ustaw, aktów prawnych samorządu gminnego i miejscowego, Internetu, materiałów udostępnionych przez Urząd Gminy w Gorlicach, a także z analizy dokumentacji, obserwacji, wywiadów, ankiety.