Celem pracy było zbadanie roli osobowości w przewidywaniu skuteczności nauki języka obcego. Analiza osobowościowa zdolności językowych daje badanemu szansę na wykorzystanie w pełni swoich możliwości lingwistycznych, zgodnych ze rozkładem cech, które posiada. Badanie przeprowadzono nowatorskim narzędziem prognozującym szybkość i jakość nauki języka obcego. Zastosowano metody: TUNJO J. Rysiewicza i Inwentarz Osobowości NEO-PI-R badającym wymiary osobowości takie jak, neurotyczność, ekstrawertyczność, otwartość na doświadczenie, ugodowość, sumienność. Badaniem objęto 165 osób (120 kobiet, 45 mężczyzn) w wieku 19-26 lat, studentów filologii angielskiej, niemieckiej lub rosyjskiej. Badane zmienne: cechy i typ osobowości, rodzaj studiowanego języka. Stwierdzono: niektóre cechy osobowości korelują z uzdolnieniami językowymi na poziomie przeciętnym i słabym. Introwertycy w porównaniu z innymi typami osobowości osiągnęli najlepsze wyniki w teście językowym wyniku ogólnym (p<0,019), zadaniach gramatycznych (p<0,002), pamięciowych ćwiczeniach w ograniczeniu czasowym (p<0,026). Neurotycy uzyskali w wyniku ogólnym testu językowego (p<0,052), ćwiczeniach gramatycznych (p<0,003). Studenci językowi w porównaniu z grupą kontrolną uzyskali wyniki wyższe na poziomie (p<0,0001) w neurotyczności ogólnej, lęku, agresywnej wrogości, nadmiernym krytycyzmie, nadwrażliwości; w depresyjności osiągnęli (p<0,003), w impulsywności (p<0,020). Wyłonione profile Neurotyczno-kreatywnych i Rozważno-ambitnych uzyskały najlepsze wyniki w teście językowym, w różnych rodzajach podzdolności. Rodzaj studiowanego języka nie koreluje statystycznie z żadnym z wyłonionych profili osobowości.
The aim of the study was to examine the role of personality in predicting the effectiveness of learning a foreign language. The personality analysis of language skills gives the researcher an opportunity to fully use their linguistic capabilities, consistent with the distribution of traits that they have. The study was carried out with an innovative tool predicting the speed and quality of foreign language learning. The following methods were used: TUNJO J. Rysiewicz and Inventory of Personality NEO-PI-R examining personality dimensions such as neuroticism, extrovertedness, openness to experience, agreeableness, and conscientiousness. The study included 165 people (120 women, 45 men) aged 19-26, students of English, German or Russian philology. Study variables: characteristics and type of personality, type of the studied language. It was found that some personality traits correlate with linguistic abilities at the average and weak levels. Introverts, compared to other types of personality, achieved the best results in the language test of the general score (p<0.019), grammatical tasks (p<0.002), memory exercises in the time limit (p<0.026). Neurotics obtained as a result of a general language test (p <0.052), grammatical exercises (p<0.003). Language students in comparison with the control group obtained higher scores (p<0.0001) in general neuroticism, anxiety, aggressive hostility, excessive criticism, hypersensitivity; in depressivity they achieved (p<0.003), and in impulsiveness (p<0.020). The selected Neurotic-creative and Contemplative-ambitious profiles obtained the best results in the language test, in various types of sub-functions. The type of the studied language does not correlate statistically with any of the described personality profiles.