Osobowościowe korelaty uzdolnień językowych u studentów języków obcych

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Olesiak, Beata
dc.contributor.other Jasieński, Michał
dc.date.accessioned 2022-07-12T09:50:51Z
dc.date.available 2022-07-12T09:50:51Z
dc.date.issued 2022-07-12
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/10620
dc.description.abstract Celem pracy było zbadanie roli osobowości w przewidywaniu skuteczności nauki języka obcego. Analiza osobowościowa zdolności językowych daje badanemu szansę na wykorzystanie w pełni swoich możliwości lingwistycznych, zgodnych ze rozkładem cech, które posiada. Badanie przeprowadzono nowatorskim narzędziem prognozującym szybkość i jakość nauki języka obcego. Zastosowano metody: TUNJO J. Rysiewicza i Inwentarz Osobowości NEO-PI-R badającym wymiary osobowości takie jak, neurotyczność, ekstrawertyczność, otwartość na doświadczenie, ugodowość, sumienność. Badaniem objęto 165 osób (120 kobiet, 45 mężczyzn) w wieku 19-26 lat, studentów filologii angielskiej, niemieckiej lub rosyjskiej. Badane zmienne: cechy i typ osobowości, rodzaj studiowanego języka. Stwierdzono: niektóre cechy osobowości korelują z uzdolnieniami językowymi na poziomie przeciętnym i słabym. Introwertycy w porównaniu z innymi typami osobowości osiągnęli najlepsze wyniki w teście językowym wyniku ogólnym (p<0,019), zadaniach gramatycznych (p<0,002), pamięciowych ćwiczeniach w ograniczeniu czasowym (p<0,026). Neurotycy uzyskali w wyniku ogólnym testu językowego (p<0,052), ćwiczeniach gramatycznych (p<0,003). Studenci językowi w porównaniu z grupą kontrolną uzyskali wyniki wyższe na poziomie (p<0,0001) w neurotyczności ogólnej, lęku, agresywnej wrogości, nadmiernym krytycyzmie, nadwrażliwości; w depresyjności osiągnęli (p<0,003), w impulsywności (p<0,020). Wyłonione profile Neurotyczno-kreatywnych i Rozważno-ambitnych uzyskały najlepsze wyniki w teście językowym, w różnych rodzajach podzdolności. Rodzaj studiowanego języka nie koreluje statystycznie z żadnym z wyłonionych profili osobowości. pl
dc.description.abstract The aim of the study was to examine the role of personality in predicting the effectiveness of learning a foreign language. The personality analysis of language skills gives the researcher an opportunity to fully use their linguistic capabilities, consistent with the distribution of traits that they have. The study was carried out with an innovative tool predicting the speed and quality of foreign language learning. The following methods were used: TUNJO J. Rysiewicz and Inventory of Personality NEO-PI-R examining personality dimensions such as neuroticism, extrovertedness, openness to experience, agreeableness, and conscientiousness. The study included 165 people (120 women, 45 men) aged 19-26, students of English, German or Russian philology. Study variables: characteristics and type of personality, type of the studied language. It was found that some personality traits correlate with linguistic abilities at the average and weak levels. Introverts, compared to other types of personality, achieved the best results in the language test of the general score (p<0.019), grammatical tasks (p<0.002), memory exercises in the time limit (p<0.026). Neurotics obtained as a result of a general language test (p <0.052), grammatical exercises (p<0.003). Language students in comparison with the control group obtained higher scores (p<0.0001) in general neuroticism, anxiety, aggressive hostility, excessive criticism, hypersensitivity; in depressivity they achieved (p<0.003), and in impulsiveness (p<0.020). The selected Neurotic-creative and Contemplative-ambitious profiles obtained the best results in the language test, in various types of sub-functions. The type of the studied language does not correlate statistically with any of the described personality profiles. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights open access pl
dc.subject uzdolnienia językowe pl
dc.subject Wielka Piątka pl
dc.subject osobowość pl
dc.subject NEO-PI-R pl
dc.subject studenci języków obcych pl
dc.subject TUNJO pl
dc.subject Glottodydaktyka pl
dc.subject linguistic aptitude pl
dc.subject Big Five pl
dc.subject Personality pl
dc.subject OCEAN pl
dc.subject foreign language students pl
dc.subject FLAT-PL pl
dc.subject Glottodidactics pl
dc.title Osobowościowe korelaty uzdolnień językowych u studentów języków obcych pl
dc.title.alternative Personality correlates of linguistic aptitude among foreign language students pl
dc.type masterThesis pl


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace dyplomowe wyróżnione - Pełne teksty - Full text [376]
    W tej kolekcji zostały zamieszczone pełne teksty prac dyplomowych studentów wyróżnionych przez Komisję Uczelnianą. Zakres chronologiczny kolekcji obejmuje prace z lat 2008 - 2014 i będzie sukcesywnie uzupełniany o nowe dokumenty.

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info