Abstract:
W niniejszej pracy podjęto próbę oceny skuteczności argumentacji perswazyjnej w
reklamie telewizyjnej kosmetyków. Jednocześnie celem pracy było ustalenie, jaki wpływ ma reklama na decyzje zakupowe kobiet.
Pierwsze trzy rozdziały pracy koncentrują się na przedstawieniu reklamy jako
instrumentu nie tylko marketingowego ale także perswazyjnego, jednak ze szczególnym
uwzględnieniem roli mediów. Ukazane zostały różne ujęcia definicyjne oraz funkcje reklam z
ich podziałem według przyjętych kryteriów. Szczególną rolę reklamy telewizyjnej
przedstawiono w kontekście wybranych teorii komunikacji. Stąd też w pracy przyjęto
rozumienie reklamy jako komunikatu perswazyjnego i skupiono uwagę na sposobach
argumentacji w reklamie telewizyjnej, jej strategiach, rodzajach i sposobach wywierania
wpływu na konsumentki. Kolejnym krokiem było przedstawienie portretu kobiety
korzystającej z reklamy telewizyjnej kosmetyków.
Czwarty rozdział pracy licencjackiej zawiera metodologię badań własnych z
określeniem problemu i celów badawczych oraz sformułowaną hipotezą. W
przeprowadzonych przeze mnie badaniach wzięły udział kobiety zainteresowane reklamą
produktów kosmetycznych.
Badania pozwoliły mi uzyskać odpowiedź na pytanie czy jesteśmy świadomi jak
skuteczny jest język reklam, w których dominuje funkcja perswazyjna. Dziś reklama może
ofiarować nam młodość, gładką skórę i podziw otoczenia, bo tak naprawdę to nie sprzedaje
się szamponu tylko piękne włosy, nie pastę do zębów lecz białe, zdrowe zęby. W badaniach
potwierdziło się, że ulegamy reklamie i kupujemy produkty a zwłaszcza gdy są poparte
autorytetem osoby znanej i lubianej.
Jak wynika z badania, pomimo że jesteśmy świadomi perswazji przekazu reklamowego często decydujemy się na reklamowane produkty zwłaszcza, gdy reklamowany produkt jest werbalnie zaprezentowany w perswazji przekonująco.