Abstract:
Tematem niniejszej pracy jest ocena skuteczności działań promocyjnych w kreowaniu wizerunku Starego Sącza. Wyjaśniono istotę komunikacji marketingowej, scharakteryzowano cztery grupy instrumentów komunikacji marketingowej: reklamę, marketing bezpośredni, public relations, promocję osobistą, mających dominujące znaczenie w procesie kreowania wizerunku organizacji. Dalej przedstawiono cele i zadania samorządu gminnego oraz rolę promocji w procesie zaspokajania potrzeb mieszkańców. Ostatni rozdział poświęcony został pracom badawczym. Badania ankietowe miały na celu pozyskanie informacji na temat opinii mieszkańców, ich wrażeń i oczekiwań w zakresie wzmocnienia wizerunku Starego Sącza poprzez działania promocyjne samorządu lokalnego. Badaniem objęto mieszkańców miasta w wieku od 19-65 lat zamieszkałych w Starym Sączu przynajmniej od 5 lat. Kształtowanie pozytywnego wizerunku Starego Sącza było jednym z podstawowych zadań Planu Rozwoju Miasta na lata 2007 –2013 realizowanego poprzez działania promocyjne władz samorządowych w roku 750-lecia jego lokacji. W ocenie ankietowanych działania promocyjne przyczyniły się do polepszenia wizerunku Starego Sącza, głównie poprzez wielkość realizowanych inwestycji, przyczyniających się do wzrostu turystyki, polepszenia warunków życia oraz lepszego zrozumienia ze strony mieszkańców polityki rozwoju miasta. Promocja miasta powinna być spójna, racjonalna i aktualna. Wskazanym jest opracowanie koncepcji promocji w oparciu o możliwości i walory miasta, która powiązana ze strategią rozwoju pozwoli określić, do kogo kierować konkretne propozycje i w jaki sposób.