dc.description.abstract |
Celem niniejszej pracy jest wskazanie wpływu powiązań franchisingowych na realizowaną strategię zagranicznej ekspansji rynkowej poprzez:
• analizę istoty franchisingowego modelu biznesu i jego oddziaływania na rozwój
i zagraniczną ekspansję rynkową,
• identyfikację korzyści i zagrożeń wynikających ze współpracy uczestników
w ramach systemu franczyzowego,
• omówienie warunków umowy franczyzowej w aspekcie prawnym i ekonomicznym.
Franchising jest specyficzną formą działalności sieciowej, w której integrator systemu –
franczyzodawca udziela odpłatnie licencji na sprzedaż towarów lub świadczenie usług
innym, niezależnym prawnie i finansowo podmiotom gospodarczym – franczyzobiorcom.
Renomę systemu franchisingowego kształtują następujące zmienne: marka rozumiana jako strategiczny zasób, know-how jako kompletna koncepcja biznesu, jednolite standardy i stały monitoring, pomoc, doradztwo.
W niniejszej pracy koncepcja franchisingu jest omawiana w kontekście realizowania przez przedsiębiorstwa strategii ekspansji zagranicznej celem wypracowania trwałej przewagi konkurencyjnej na rynku, prowadzącej nie tylko do przetrwania, ale i trwałego rozwoju. Część badawcza pracy jest charakterystyką polskiego rynku franchisingu na przestrzeni lat 1989-2011 ze szczególnym akcentem na polskie przedsiębiorstwa i marki, które zdecydowały się na tę formę umiędzynarodowienia własnej działalności. |
pl |