Radzenie sobie ze stresem przez młodzież z ryzykiem samobójczym

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Brachowicz, Marta
dc.contributor.author Potoniec, Justyna
dc.date.accessioned 2014-01-12T08:16:15Z
dc.date.available 2014-01-12T08:16:15Z
dc.date.issued 2012-09-18 18:22:31
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/3835
dc.description.abstract Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Podjęty program badawczy skupiony jest na analizie związków jakie zachodzą pomiędzy ryzykiem samobójczym a radzeniem sobie ze stresem przez młodzież. Badaniami objęto 161 uczniów klas ponadgimnazjalnych w wieku od 16 do 19 lat. W badaniach wykorzystano zestaw następujących metod: Skala CES-D do oceny depresji L. S. Radloffa, Kwestionariusz Radzenia sobie w sytuacjach stresowych CISS N. S. Endlera i J. D. Parkera, Kwestionariusz COPE do pomiaru strategii radzenia sobie ze stresem Ch. Carvera oraz arkusz personalny własnej konstrukcji. Zebrany materiał empiryczny poddany został analizie statystycznej oraz psychologicznej. Z prowadzonych analiz wynika, że młodzież z wysokim ryzykiem samobójczym charakteryzuje się mniejszą aktywnością zaradczą. Co więcej, grupa ta preferuje emocjonalne oraz unikowo - ucieczkowe sposoby radzenia sobie. Dodatkowo mają oni skłonność do łagodzenia przykrych emocji, które pojawiają się w sytuacjach stresowych poprzez zażywanie alkoholu lub innych środków psychoaktywnych. Z kolei młodzież z niskim ryzykiem samobójczym jest bardziej aktywna zaradczo. W radzeniu sobie ze stresem częściej posiłkują się oni stylem skoncentrowanym na zadaniu oraz szukają pomocy w religii. Zrealizowany program badawczy z udziałem młodzieży zagrożonej samobójstwem dostarczył wyników, które prócz waloru poznawczego posiadają również wartość aplikacyjną. Powiązania jakie zostały stwierdzone mogą być wykorzystane w pracy psychologicznej i pedagogicznej z młodzieżą z ryzykiem samobójczym. pl
dc.description.abstract The work is theoretical and empirical in nature. The research is focus on the analysis of the relationship between suicidal risk and coping with stress among youth. The survey covered a group of 161 secondary school pupils aged 16 to 19 years. In the study it was used a set of the following methods: CES-D Scale: The Center for Epidemiologic Studies Depression Scale by L. S. Radloff, N. S. Endler and J. D. Parker CISS: Coping Inventory for Stressful Situations, COPE Questonnaire by Carver and own personal sheet structure. The collected empirical material was analyzed statistically and psychologically. Analyses show that adolescents with high suicidal risk are characterized by lower coping with stress. Moreover, this group prefers the emotional and avoidance- escape coping. In addition, they have a tendency to mitigate the unpleasant emotions that occur in stressful situations through the use of alcohol or other substances. In turn, youth with low suicidal risk is more active remedial. In coping with stress, they often use task oriented style of coping and looking for help in religion. Research program carried out with the participation of youth at risk of suicide has provided results that cognitive asset but also have application value. Dependences that have been identified can be used in psychological and educational work with young people at risk of suicide. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject praca teoretyczno-empiryczna pl
dc.subject ryzyko samobójcze pl
dc.subject stres pl
dc.subject stres u młodzieży pl
dc.title Radzenie sobie ze stresem przez młodzież z ryzykiem samobójczym pl
dc.title.alternative Coping and suicidal risk among youth pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2014-01-11T20:36:16Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info