Abstract:
Wpływ etycznej kultury organizacyjnej, ukształtowanej w AIG Bank Polska SA,
wspieranej przez kierownictwo i akceptowanej przez pracowników szeregowych, na sukcesy odnoszone na rynku usług finansowych, wizerunek i przewagę wśród konkurencji, stanowi źródło inspiracji tej pracy.
W pierwszym rozdziale omówione zostało pojęcie etyki, oraz jej znaczenie w działalności
współczesnych przedsiębiorstw. Przybliżone zostały teorie powstałe na przestrzeni wieków, odnoszące się do problemu powiązania etyki z gospodarowaniem. Przedstawione zostały także przykłady wpływu moralnego postępowania firm na ich pozytywny wizerunek powstający w otoczeniu bliższym i dalszym, stanowiący podstawę umacniania pozycji na rynku.
Rozdział drugi przybliża najpopularniejsze definicje kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa, określa jej typologię opisaną w literaturze przedmiotu, oraz wskazuje na fundamentalną rolę kierownictwa, w procesie jej kształtowania i umacniania w firmie. Opisuje także, w jaki sposób etyka i moralność kultury organizacyjnej przekłada się na zdobywanie szacunku i renomy.
W trzecim rozdziale zaprezentowana została kultura organizacyjna AIG Banku. Omówiono główne narzędzia, które ją wspierają oraz mogące się pojawiać konflikty interesów, deprawujące pracę załogi i powodujące zaburzenia w relacjach pracownik – bank oraz pracownik – klient.
W ostatnim, czwartym rozdziale pracy, przeprowadzono badania empiryczne wśród
dwóch najważniejszych grup, stanowiących o istnieniu i funkcjonowaniu AIG: pracowników i klientów. Zweryfikowano postawione hipotezy, oceniając stopień obecności etyki w kulturze organizacyjnej banku, oraz jej wpływ na kształtowanie jego wizerunku i przewagi konkurencyjnej na rynku usług finansowych.