Abstract:
Na rynku współistnieją przedsiębiorstwa o różnej wielkości i różnej skali działania. Bywa
tak, iż działanie dużych, małych i średnich przedsiębiorstw oparte jest na zasadzie
współpracy, jednak nie zawsze można jednoznacznie określić jej ramy. Oczywistym wydaje
się stwierdzenie, że każdy rodzaj przedsiębiorstwa znajdzie na rynku swoje miejsce.
W sektorze meblarskim pomimo niepodważalnej pozycji lidera dużych przedsiębiorstw, małe
i średnie przedsiębiorstwa starają się wywalczyć dla siebie jak największą część klienteli.
Prowadząc działalność w pobocznych segmentach często zmuszone są do kooperacji
z dużymi przedsiębiorstwami. Prosperując na lokalnym rynku, liczą na zróżnicowaną
strukturę potrzeb klientów i uzupełniają swoja ofertą oferty dużych przedsiębiorstw.
Celem niniejszej pracy jest ukazanie sposobu funkcjonowania małej firmy produkcyjno –
handlowej z sektora meblarskiego. Na jej rozwój miało i ma wpływ wiele wewnętrznych
i zewnętrznych uwarunkowań. Praca ma na celu ukazanie ich wpływu na proces tworzenia
strategii firmy oraz możliwości zmian w funkcjonowaniu na rynku. W pracy przedstawiono informacje dotyczące sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz określono ich rolę i znaczenie dla gospodarki kraju. Poruszono tematykę dotyczącą problemów funkcjonowania MŚP w nowej rzeczywistości. Zaprezentowano firmę Holzmebel, jej historię i zakres działania. Zamieszczono opis makro i mikrootoczenia firmy oraz przedstawiono wybór strategii rozwojowych, które stosuje lub zamierza stosować firma w celu osiągnięcia sukcesu na rynku.