Abstract:
Każde przedsiębiorstwo powinno posiadać system określający zasady kształtowania płac dla pracowników. Sztuką jednak jest takie jego opracowanie by pobudzał do określonego działania i wpływał na wyniki osiągane przez tych, których dotyczy. Celem niniejszej pracy jest analiza systemu wynagrodzeń oraz próba wykazania związku między zmianami w zasadach wynagradzania oraz wynikami finansowymi przedsiębiorstwa i wynikami osiąganymi przez jego pracowników w trzech okresach odpowiadających trzem różnym Zarządom w badanym przedsiębiorstwie. W pracy omówiono pojęcie motywacji i systemu motywacyjnego, opisano bodźce motywacyjne oraz zasady skutecznego motywowania, a także różne teorie motywacji. Opisano system wynagrodzeń i jego modele oraz krótko- i długoterminowe bodźce wykorzystywane w kształtowaniu systemu płac. Pokazano rolę i znaczenie świadczeń dodatkowych oraz omówiono, jak wynagradzane powinny być kluczowe stanowiska w firmie, takie jak zarząd firmy i dział sprzedaży. Przedstawiono Fabrykę Porcelany „Wałbrzych” S.A., jej historię oraz sytuację finansową w latach 1997-2005. Zbadano fluktuację, wielkość sprzedaży, liczbę reklamacji, procent braków oraz rozwój i wielkość sprzedaży na poszczególnych rynkach. Analizie poddano także makrootoczenie przedsiębiorstwa. Omówiono zasady kształtowania płac w trzech wyróżnionych okresach oraz zbadano zależność między wprowadzanymi zmianami w zasadach wynagradzania pracowników a wynikami przez nich osiąganymi.