dc.description.abstract |
Strategia organizacji jest swoistym kursem funkcjonowania każdej organizacji. Jej efektywność jest uzależniona od właściwej identyfikacji możliwości i szans organizacji oraz odpowiedniego wykorzystania jej zasobów. Budowa strategii, to zatem połączenie umiejętności i wiedzy, które oparte jest na relacji: organizacja – otoczenie. Wydawać się może, że istota wygrywającej strategii dla dowolnej organizacji sprowadza się do stwierdzenia, że trzeba być lepszym niż konkurenci albo działać inaczej niż oni i na innym obszarze rynku. Czasami strategia jest efektem nowatorskiej koncepcji właściciela firmy lub jej menedżera, którzy intuicyjnie wyczuwają i dostrzegają więcej niż sztaby analityków i specjalistów. Czasami strategia jest latami wypracowywana i mozolnie doskonalona przez setki, a nawet tysiące ludzi, którzy swój los związali z daną organizacją i dopiero po latach odkrywają, że to co udało im się zrea-lizować jest właśnie wygrywającą strategią rynkową. Poszukiwanie konsekwentnych i efektywnych strategii nie tylko mają sens, ale daje organizacji także ogromne szanse na szybki sukces i utrwalanie jej pozycji w przyszłości. Te firmy, które wybiją się ponad przeciętność teraz, będą się rozwijały w przyszłości; pozostałe będą staczały się powoli w dół, stając się najpierw przeciętnymi, potem słabymi, aż wreszcie zbędnymi na rynku. Formułowaniem i wdrażaniem strategii zajmuje się wyspecjalizowany forma zarządzania, tzw. zarządzanie strategiczne. W zarządzaniu tym, szczególnego znaczenia nabierają umiejętności i wiedza. Zarządzanie to wiąże się m.in. z umiejętnością planowania, prze-widywania trendów w otoczeniu, identyfikowania szans organizacji i elastycznego jej przekształcania w czasie. Celem niniejszej pracy jest analiza i ocena strategii funkcjonowania firmy "Foka". |
pl |