Abstract:
Celem pracy było ocenić atrakcyjność inwestycyjną branży meblarskiej w Polsce. Analiza obecnej sytuacji w polskim meblarstwie prowadzi do wniosku, że ogromny potencjał tkwi w powiązaniu tej branży z silnym marketingiem, we wspólnym działaniu producentów mebli lub ich sprzedawców. W rozdziale pierwszym pracy przedstawiono charakterystykę analizy strategicznej w ramach koncepcji zarządzania strategicznego oraz zakres i wykorzystanie tejże analizy. Następnie skupiono się na roli otoczenia dla strategii przedsiębiorstwa, przedstawiając definicję otoczenia, rodzaje a także wykonano analizę szans i zagrożeń, płynących z otoczenia, kończąc na omówieniu stosunków organizacji gospodarczej i otoczenia. W drugim rozdziale ukazano charakterystykę metod analizy strategicznej, poprzez analizę makrootoczenia, do strukturalnej analizy sektora oraz metod analizy otoczenia konkurencyjnego. Rozdział trzeci to charakterystyka producentów mebli w Polsce w latach 1998-2009 r. Opisano branżę meblarską w Polsce, jak i w Europie oraz jej sytuację prawno-polityczną. Następnie przedstawiono sytuacją ekonomiczno-finansową sektora meblarskiego oraz charakterystyką uczestników owego sektora. Na koniec, czyli w rozdziale czwartym, wykonano analizę sektora meblarskiego na podstawie atrakcyjności branży meblarskiej w Polsce. Polski przemysł meblarski na przestrzeni 60 lat wypracował pozycję jednego z liderów światowego handlu meblami. Na dzisiejszy sukces wpłynęło szereg czynników takich jak nastawienie na specjalizację w dziedzinie produkcji mebli, dostępność wykwalifikowanej kadry, inwestycje zagraniczne oraz paradoksalnie trudności w sprzedaży mebli na rynku krajowym. Wypracowana pozycja pozwala z nadzieją oczekiwać dalszego dynamicznego rozwoju polskiego przemysłu meblarskiego.