Abstract:
Celem niniejszej pracy jest ocena skuteczności tradycyjnych nośników reklamy. Praca składa się z trzech rozdziałów. Rozdział pierwszy został poświęcony wątkom teoretycznym. Przedstawiono podstawowe informacje o marketingu tj. pojęcie marketingu, funkcje oraz jego elementy. Zostało opisane jak wygląda typowy proces badania marketingowego, został przedstawiony także produkt, dystrybucja oraz promocja jako element marketingu. Na końcu rozdział zostało opisane pojęcie oraz funkcje reklamy. Rozdział drugi zawiera ogólne informacje na temat rynku reklamy, opisano pojęcie, istotę, rodzaje a także proces budowania kampanii reklamowej. Wspomniano także o rodzajach reklamy tj. reklamie prasowej, telewizyjnej, radiowej, internetowej. Trzeci rozdział opisuje skuteczność i efektywność reklamy. Prezentuje procedury i sposoby badania stopnia dotarcia środków reklamy do świadomości adresatów a także opisuje wybrane metody badania skuteczności i efektywności reklamy. Na końcu została umieszczona analiza i interpretacja ankiety przeprowadzonej na 258 mieszkańcach Tarnowa oraz okolic, na temat skuteczności tradycyjnych nośników reklamy. Według respondentów przeprowadzonego badania, reklamy skutecznie oddziaływają na ich wybory konsumencie. Nadal dominuje reklama telewizyjna jako najskuteczniejszy nośnik, jednak niedaleko po niej znajduje się także Internet jako nowe
medium przekazów reklamowych.