Abstract:
Niniejsza praca koncentruje się na ukazaniu zakresu i możliwości prowadzenia analizy działalności jednostki sektora finansów publicznych. Podstawowym celem pracy jest prezentacja zasad prowadzenia rachunkowości – w tym w szczególności sprawozdawczości – sektora publicznego w Polsce na przykładzie jednostki oświatowej oraz ukazanie wykorzystania narzędzi analizy ekonomicznej dla celów oceny działalności takiej jednostki. Funkcjonowanie tego typu jednostki oraz prowadzenie jej rachunkowości jest uwarunkowane poprzez liczne regulacje prawne obowiązujące we wskazanym zakresie. W toku pisania niniejszej pracy korzystano z literatury z zakresu finansów publicznych oraz rachunkowości. W części analityczno-badawczej skorzystano z danych empirycznych pochodzących z Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. Jana Pawła II w Gromniku. W pierwszym rozdziale ukazane są zasady funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych. W skład tej tematyki wchodzi w szczególności pojęcie klasyfikacji budżetowej oraz charakterystyka rachunkowości jednostek samorządu publicznego. Aby poprawnie zinterpretować działanie finansów publicznych w Polsce należy zapoznać się również z samodzielną gospodarką finansową, którą prezentuje drugi podrozdział. Podrozdział ten przedstawia konstrukcję treści budżetu wyznaczoną przez zespół zasad budżetowych. W kolejnym, drugim rozdziale zaprezentowano pojęcie analizy finansowej oraz jej specyfikę w odniesieniu do jednostek sektora finansów publicznych. Trzeci rozdział pracy charakteryzuje sprawozdawczość budżetową jednostek publicznych. Na początku zaprezentowano sprawozdanie finansowe jako jeden z elementów rachunkowości. Później ukazano różne rodzaje metod analizy tych sprawozdań. Na końcu skupiono się na zakresie przedmiotowym sprawozdań w jednostce budżetowej. Sprawozdania w jednostce publicznej ilustrują bowiem całokształt gospodarki finansowej odpowiedzialnej za wykonanie budżetu oraz stanowią istotny materiał porównawczy pozwalający na ocenę kształtowania się poziomu dochodów i wydatków budżetowych w różnych przedziałach czasowych. Czwarty rozdział pracy jest rozdziałem praktycznym. Prezentuje praktyczne zastosowanie analizy finansowej dla celów oceny działalności Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Gromniku. Po scharakteryzowaniu jednostki dokonano analizy sprawozdań sporządzanych przez ZSOiZ w Gromniku. Na koniec dokonano oceny kondycji finansowej analizowanej jednostki na podstawie analizy wskaźnikowej.