Abstract:
Sukces przedsiębiorstwa działającego w realiach gospodarki rynkowej, niezależnie od pola działania, jest zdeterminowany przez wiele czynników. Obecnie tylko najsilniejsze przedsiębiorstwa mają szanse na przetrwanie i rozwój. Wynika to ze złożoności otoczenia, zarówno tego bliższego, jak i dalszego. Dlatego aby radzić sobie z coraz bardziej skomplikowaną rzeczywistością menedżerowie muszą mieć wizję i dostosowany do niej sposób kierowania. Nie mogą działać konwencjonalnie i utwierdzać istniejącego stanu rzeczy, ale muszą szukać nowych dróg rozwoju, aby zdobywać coraz silniejszą pozycję przedsiębiorstwa w otoczeniu i tym zapewnić mu istnienie oraz rozwój. Zgodnie z zasadą„20-80”, zaledwie 20% czynników decyduje o sukcesie przedsiębiorstwa, dlatego menedżerowie powinni przykładać do nich szczególną uwagę i nie marnować energii na zbędne działania. Te 20% czynników, to właśnie czynniki sukcesu, a głównym z nich jest dobrze opracowana strategia przedsiębiorstwa. W dobie coraz bardziej dynamicznego procesu globalizacji powszechnie stosowaną strategią jest strategia wejścia na rynki zagraniczne - internacjonalizacja. To właśnie ta ścieżka wzrostu przedsiębiorstwa może zapewnić mu najbardziej spektakularny rozwój. Celem ogólnym pracy jest przedstawienie strategii wejść na rynki zagraniczne oraz uwarunkowań ich stosowania. Celem szczegółowym natomiast, jest wskazanie wszystkich form internacjonalizacji rozumianych jako strategie wejścia na rynek zagraniczny dla firmy DELPHI Corporation. W tym kontekście należy przyjąć następującą hipotezę badawczą: w celu zminimalizowania ryzyka finansowego i co za tym idzie fiaska na rynku zagranicznym w pierwszej kolejności należy poszukiwać lokalnych parterów w biznesie, zawierać umowy typu joint venture, a dopiero później, na tej podstawie, stosować bardziej zaawansowane typy internacjonalizacji.