Abstract:
Celem pracy jest systematyka pojęć dotyczących marketingu banków, w szczególności produktu bankowego, cyklu życia produktu, jakości, marki, dystrybucji i promocji produktów bankowych oraz działalności marketingowej Łąckiego Banku Spółdzielczego. Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale przede wszystkim skupiono się na wyjaśnieniu pojęcia banku oraz funkcji jakie pełni. Bankowość ma wielowiekową tradycję, gdyż banki znane były już w starożytności. W rozdziale tym przedstawiono również historię systemu bankowego w Polsce i pokazano jak zmieniał się rynek bankowy na przestrzeni lat i jaka jest jego dzisiejsza postać. Te ogromne przeobrażenia były konsekwencją zmian gospodarczych, społecznych i politycznych. W wyniku tego ukształtowała się obecna struktura polskiego systemu bankowego. Drugi rozdział poświęcony został produktom bankowym. Trudne warunki zewnętrzne jak i szybki postęp techniczny i organizacyjny oraz duża konkurencja wymuszają na Bankach Spółdzielczych dbanie o utrzymanie dobrej pozycji w rankingu banków lub też dążenie do jej polepszenia. Banki od dawna przyjmowały depozyty, udzielały kredytów, prowadziły wymianę walut, dokonywały rozliczeń pieniężnych. Kluczową rolę w dotrzymaniu kroku innym bankom, odgrywa polepszenie, rozszerzenie i modyfikowanie oferowanych produktów i usług. Trzeci rozdział zawiera charakterystykę bankowości spółdzielczej w Polsce. Ukazuje on historię polskich banków spółdzielczych, ich specyfikę oraz strukturę organizacyjną, a także problemy banków spółdzielczych w okresie transformacji gospodarczej w Polsce. W celu zbliżenia teoretycznej wiedzy do realiów, ostatni rozdział pracy poświęcony został działalności marketingowej Łąckiego Banku Spółdzielczego. Zaprezentowano tu asortyment usług i produktów oferowanych przez jedną z najstarszych spółdzielczych instytucji bankowych na Sądecczyźnie. Praca została napisana w oparciu o cytowaną literaturę i regulaminy wewnętrzne Łąckiego Banku Spółdzielczego.