Abstract:
Tematem niniejszej pracy jest „Efektywne wykorzystanie poczty elektronicznej w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw na rynku budowlanym”. Przedmiot pracy został wybrany przez autora ze względu na istotną rolę omawianego narzędzia komunikacji jakim jest poczta elektroniczna, w działalności przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku budowlanym. Przedstawione narzędzie stanowi nie tylko znaczący kanał promocji przedsiębiorstwa i jego oferty, ale także efektywne narzędzie wykorzystywane w badaniach marketingowych. Ogromne znaczenie ma tu przede wszystkim ewoluująca sieć informatyczna, za pomocą której wszelkie informacje w bardzo szybkim tempie trafiają do określonego adresata. Wybór tematu pracy oraz rynku na którym prowadzone były badania wynika z zainteresowań autora oraz dotychczasowych doświadczeń– praca w charakterze menedżera odpowiedzialnego m.in. za komunikację marketingową przedsiębiorstwa funkcjonującego na rynku budowlanym. Celem tej pracy jest przede wszystkim zwrócenie uwagi na efektywne wykorzystanie poczty elektronicznej w komunikacji marketingowej. Problem ten został odniesiony do rynku budowlanego, z którym związany jest autor pracy. Niniejsza praca składa się z części teoretycznej (rozdział pierwszy i drugi) i
empirycznej (rozdział trzeci i czwarty).
Pierwszy rozdział dotyczy wybranych problemów teoretyczno-metodycznych
komunikacji marketingowej. Szczególną uwagę zwrócono na proces komunikacji
marketingowej oraz przeanalizowano istotę i znaczenie kanałów marketingowych. Ponadto w
rozdziale tym zawarto charakterystykę modelu komunikacji marketingowej w środowisku
internetowym oraz kierunki jej rozwoju.
Drugi rozdział pracy został poświęcony poczcie elektronicznej, jako narzędziu
komunikacji marketingowej. Omówione zostały m.in. istota i obszary zastosowania poczty
elektronicznej w komunikacji marketingowej. Ważną część rozdziału stanowią wskaźniki
efektywności wykorzystania poczty elektronicznej w komunikacji marketingowej oraz
aspekty prawne związane ze stosowaniem omawianego narzędzia.
Przedmiotem rozdziału trzeciego jest rynek budowlany. W rozdziale tym podjęto
próbę analizy omawianego rynku w Polsce. Zaprezentowano strukturę i wskaźniki rozwoju
rynku budowlanego w Polsce. Ponadto scharakteryzowano kanały dystrybucji materiałów
podjęto próbę narzędzi budowlanych oraz diagnozy wykorzystania komunikacji
marketingowej na rynku budowlanym.
W ostatnim rozdziale pracy zaprezentowano wyniki przeprowadzonych przez autora
badań bezpośrednich na temat wykorzystania poczty elektronicznej w komunikacji
marketingowej przedsiębiorstw na rynku budowlanym. Zawarta została analiza i ocena
wykorzystania poczty elektronicznej w komunikacji marketingowej badanych podmiotów, a
także omówiono uwarunkowania i zasady efektywnego wykorzystania poczty elektronicznej
w działalności przedsiębiorstw na analizowanym rynku. Pracę kończy podsumowanie
zawierające weryfikację hipotez oraz kluczowe wnioski z przeprowadzonych badań.