Przedmiotem pracy jest wykorzystanie motywu dziecka w reklamie telewizyjnej.
Dziecko oddziałuje na emocje i jest postacią, na którą szczególnie zwraca się uwagę, dlatego
coraz częściej motyw dziecka wykorzystywany jest do reklamowania wszelkiego rodzaju
produktów i usług. W pracy podjęto zatem próbę określenia sposobu postrzegania dziecka
w przekazach telewizyjnych przez ich odbiorców.
W tym celu przeprowadzono badania empiryczne za pomocą kwestionariusza ankiety,
które odbyły się na celowo wybranej grupie osób, będących członkami chóru parafialnego.
Próba liczyła 50 osób, a badanie odbyło się w domu parafialnym w miejscowości
Marcinkowice.
W świetle tych badań stwierdzono, że reklamy, w których główną postacią przekazu
są dzieci wzbudzają wśród większości osób pozytywne emocje. Ponadto reklamy, w których
wykorzystano motyw dziecka przyciągają większą uwagę odbiorców niż reklamy, w których
dziecko nie bierze udziału. Z badań wynika również, że według respondentów dzieci nie
powinny reklamować pewnych typów produktów i usług.
Uzyskane wyniki dowiodły, że motyw dziecka wykorzystany w reklamie wpływa
na emocje i zachowania odbiorców oraz przyciąga większą uwagę widzów niż inne postacie
biorące udział w przekazach telewizyjnych.
The subject of this study is taking advantage of a child theme in television
commercials. A child has a great influence on emotions of viewers and it especially attracts
people’s attention. Therefore, presenting children in commercials of different products and
services is becoming more and more popular. The aim of this research is describing how the
viewers perceive a child theme from the television broadcast.
To prove this, an empirical research by means of a questionnaire has been made. It
was held among the group of local choir’s members chosen intentionally. The group consisted
of fifty people and the research was held in the local Parish Community Centre in the village
of Marcinkowice.
According to the questionnaire results, it can be stated, that commercials, in which
children play the main role, make positive emotions among the most of the recipients.
Furthermore, commercials with children theme appear to be much more attractive and
impressive to the viewers than commercials in which children do not take part. In accordance
with the viewers’ opinions children should not advertise some kind of products or services.
The results obtained from the survey have proved that a child theme used in
commercials has a great influence on people’s emotions and behavior. It also attracts viewers’
attention more than other characters that appear in television broadcast.