Abstract:
Przyjętym celem badawczym w pracy jest analiza i ocena wykorzystania
misji w strategii działania firmy Lotos S.A. w kontekście budowania
korzystnej pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku.
Realizacja celu wiązała się z przyjętymi hipotezami badawczymi o
następującej treści:
Założono, że jasno sprecyzowana i konsekwentnie realizowana misja
przedsiębiorstwa stanowi istotny element budowania trwałej, korzystnej
pozycji firmy Lotos S.A. na wymagającym rynku paliw.
Przyjęto również założenie, by misja mogła być źródłem przewagi
konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku musi być odpowiednio
komunikowana pracownikom organizacji i rzetelnie wdrażana w życie.
Na podstawie przeprowadzonej analizy sformułowano wiele wniosków,
najważniejsze z nich to: potwierdzono, że odpowiednio opracowana misja
oddziałuje zarówno na otoczenie przedsiębiorstwa, nadając tożsamość
strategiczną firmie, jak również na procesy i zasoby wewnętrzne
przedsiębiorstwa. Zapewnia również trwały wzrost wartości dla
akcjonariuszy. Zatrudnieni w Grupie Kapitałowej LOTOS, urzeczywistniają
swój generalny cel strategiczny, którym jest konstrukcja wartości dla
udziałowców.
Przyjęta przez Spółkę strategia pozwoliła na realizację celów
ekonomiczno-finansowych, które przyniosły wzrost rentowności, dochodu,
wzrost obrotów, wkładu w rynku oraz podwyżkę wartości firmy przy
bezpiecznym poziomie płynności finansowej.
Dzięki realizowanej strategii Spółka osiągnęła również ważne cele
prestiżowe, które przełożyły się na zwierzchnictwo w sektorze
petrochemicznym pod względem formatu, progresywności technologii i
lokaty osobistej członków.