Artykuły naukowe (Inst. PiZ)
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj Artykuły naukowe (Inst. PiZ) wg Autor "Ujwary-Gil, Anna"
Teraz wyświetlane 1 - 14 z 14
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Analiza fazy tworzenia aliansu strategicznego firmy krajowej z zagranicznym kooperantem(2003) Ujwary-Gil, Anna; Choroszczak, JerzyZ obserwacji ogólnoświatowych tendencji wynika, iż alianse strategiczne są coraz częściej zawieraną formą kooperacji. Jednym z powodów jest możliwość czerpania obopólnych korzyści z realizacji wspólnych celów przy zachowaniu niezależności funkcjonowania na rynku i ochronie własnych interesów. Cechą charakterystyczną aliansów jest to, iż zawierane są przez firmy konkurujące ze sobą. Źródłem przewagi konkurencyjnej są: wiedza i doświadczenie, system zarządzania, działania marketingowe, kanały zbytu, innowacyjność technologiczna i produktowa, niższe koszty oraz informacja o rynku. W Polsce, ze względu na znacznie słabszy potencjał organizacyjny, ekonomiczny i techniczny krajowych przedsiębiorstw w porównaniu do firm zagranicznych, alianse strategiczne mają charakter niesymetryczny. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie specyfiki aliansu strategicznego pomiędzy firmą krajową i zagraniczną na przykładzie współdziałania Compaqa z Optimusem. Szczegółowej analizie poddano próbę utworzenia aliansu strategicznego. Ponadto opisano obszary kluczowych kompetencji, ewentualny wkład poszczególnych partnerów we współpracę, motywy i cele zawiązującego się związku kooperacyjnego. Autorzy próbują również udzielić odpowiedzi co do typu mogącego powstać aliansu strategicznego, jak i przyczyn dla których alians nie został zawarty. Analizowany przykład związku kooperacyjnego był w fazie tworzenia, w której podpisano dwie z czterech planowanych umów dotyczących niniejszego aliansu.Pozycja Analogie i metafory źródłem nowych idei w praktyce biznesowej(2005) Ujwary-Gil, AnnaAnalogie i metafory stanowią ważne, jakkolwiek mało doceniane, źródło poszukiwania idei. Zwykle wykorzystanie metafor i analogii następuje spontanicznie, w trakcie komunikacji międzyludzkiej, podczas której przy użyciu metafor bądź analogii opisujemy zdarzenia, które miały miejsce, odwołując się do podobieństwa lub przenośni. Przedmiotem niniejszego artykułu jest myślenie przez analogie oraz metaforyzowanie (myślenie metaforyczne), rozumiane jako zdolności twórczego myślenia, które można wykorzystać w praktyce biznesowej i rozwijać na drodze mniej lub bardziej systematycznego ćwiczenia.Pozycja Asocjacje źródłem pomysłów na slogan reklamowy, logo firmy i innowacje(2004) Ujwary-Gil, AnnaCelem artykułu jest przedstawienie czytelnikowi praktycznych możliwości wykorzystania asocjacji w marketingu, biorąc pod uwagę, iż przedmiotem eksploracji będzie tworzenie sloganu reklamowego, logo firmy oraz poszukiwanie pomysłów na udoskonalenie (wyróżnienie) produktów już istniejących. W tym celu wykorzystam kolejno: w tworzeniu sloganu reklamowego technikę superpozycje, dokonywanie skojarzeń w gwiazdę w projekcie logo firmy, oraz skojarzenia łańcuchowe i bisocjacje w poszukiwaniu pomysłów na nowy produkt, bądź udoskonalenie już istniejących.Pozycja Dylemat wartości przedsiębiorstwa - metoda KCETM(2006) Ujwary-Gil, Anna; Śliwa, Kazimierz R.Artykuł prezentuje metodę KCE™ w kontekście wyceny wartości przedsiębiorstwa. Wzrastająca dysproporcja między księgową i rynkową wartością dużej liczby przedsiębiorstw wymusza bardziej precyzyjne wytłumaczenie tego zjawiska, kierując uwagę na niematerialne zasoby przedsiębiorstwa wpływające na jego wartość rynkową. Jakkolwiek problemem nie jest tylko wycena wartości zasobów niematerialnych w ujęciu finansowym, ale również metodologiczny konflikt miedzy tradycyjnym księgowym pomiarem a współczesnymi rynkami. Prezentowana metoda KCE™ częściowo wyjaśnia źródło tego konfliktu. Zastosowano ją do analizy dwóch przedsiębiorstw: Telekomunikacja Polska S.A. oraz Netia S.A., a uzyskane wyniki pozwalają zrozumieć, dlaczego i w jakim stopniu przedsiębiorstwa są niedoszacowane, bądź przeszacowane.Pozycja Identyfikowanie i klasyfikowanie barier zarządzania wiedzą(2012) Ujwary-Gil, AnnaCelem artykułu jest przedstawienie różnych ujęć klasyfikowania barier zarządzania wiedzą, ze szczególnym wskazaniem procesu identyfikowania barier z wykorzystaniem morfologii pola problemowego oraz metody delfickiej. Oba podejścia mogą zaowocować rozpoznaniem zbioru barier, adekwatnych do warunków funkcjonowania danej organizacji. Na podstawie przeglądu badań poszukiwano konsensusu w klasyfikowaniu barier zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. Główny podział kształtuje się w oparciu o wewnętrzny (kontrolowany), bądź zewnętrzny (ograniczony stopień kontroli) charakter tych barier i określenie wpływu ich oddziaływania zarówno na przedsiębiorstwo, jak i pracowników. Autorka zaproponowała główny podział barier zarządzania wiedzą ze względu na poziom analizy wiedzy, rodzaje barier oraz proces wiedzy. W oparciu o trójwymiarowy model zawierający wymienione wymiary i ich określone atrybuty, dokonano kombinowania poszczególnych atrybutów określonych wymiarów (poziom, rodzaj, proces), co dało w efekcie 840 kombinacji możliwych barier (tzw. iloczynów morfologicznych), które nie tylko należy wytworzyć (zidentyfikować), ale również ocenić i empirycznie zweryfikować. Warto wziąć pod uwagę całościowy proces zarządzania wiedzą, nie tylko transfer i dzielenie się wiedzą, ale również szereg innych etapów procesowego ujęcia wiedzy wymienionych w dalszej części artykułu. Model ten można dodatkowo rozszerzyć o inne wymiary: przykładowo wielkość przedsiębiorstwa (małe, średnie versus duże organizacje), gdzie bariery niejednokrotnie różnie się kształtują.Pozycja Kapitał intelektulany - problem interpretacji kluczowych terminów(2010) Ujwary-Gil, AnnaW artykule przedstawiono pojęcia kapitału intelektualnego oraz problem jego definicji w ujęciu różnych autorów. Kapitał intelektualny przedstawiono również w kontekście jego składników, oraz ich klasyfikacji. Wiele definicji kapitału intelektualnego i prezentacja jego elementów (komponentów) skłania do poszukiwania konsensusu i przyjęcia akceptowalnej interpretacji.Pozycja Koncepcja zasobowej teorii przedsiębiorstwa - całościowe ujęcie i kierunek dalszych badań(2009) Ujwary-Gil, AnnaArtykułu przedstawia koncepcję zasobowej teorii przedsiębiorstwa, w której nawiązano do poglądów reprezentantów tej teorii, którzy wnieśli największy wkład w jej rozwój oraz charakterystykę. Zwrócenie uwagi na efektywność przedsiębiorstwa z perspektywy podejścia zasobowego. Ponadto autorka zawarła rozważania na temat rozumienia wartości i przewagi konkurencyjnej w tym właśnie ujęciu. Artykuł kończy refleksja nad koniecznością rozwinięcia tego podejścia w kierunku zbadania wpływu wykorzystania zasobów niematerialnych na wzrost wartości rynkowej przedsiębiorstw oraz kierunki rozwinięcia tej teorii.Pozycja Metoda VAICTM w ocenie efektywności wykorzystania zasobów przedsiębiorstwa(2006) Ujwary-Gil, Anna; Śliwa, Kazimierz R.Celem niniejszego artykułu jest ocena operacyjnej efektywności w gospodarowaniu zasobami przedsiębiorstwa. Z wykorzystaniem metody VAIC™ analizie poddano kapitał fizyczny i strukturalny dwóch polskich spółek telekomunikacyjnych: Telekomunikacja Polska S.A. oraz Netia S.A. w perspektywie osiągnięć przedsiębiorstw podobnego sektora w Europie. W artykule podjęto próbę oceny metody i dyskusji nad możliwościami jej zastosowania oraz analizy materialnych i niematerialnych zasobów przedsiębiorstw.Pozycja Modele biznesowe a kapitał intelektualny przedsiębiorstwa(2014) Ujwary-Gil, AnnaRozwój koncepcji modelu biznesowego oraz kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa datuje się na lata 90, ubiegłego stulecia. Zaskakujący pozostaje fakt, że w ostatnich dwóch dekadach pojawiło się niewiele publikacji omawiających wpływ kapitału intelektualnego na tworzenie, funkcjonowanie czy innowacyjność modeli biznesowych, a koncepcja modelu biznesowego nie znajduje szerszego odzwierciedlenia w literaturze z zakresu zarządzania i pomiaru kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. Tymczasem w ramach tych dwóch koncepcji istnieje wiele obszarów analiz, które się pokrywają, a do których bez wątpienia należą: tworzenie wartości, wartość dodana, przewaga konkurencyjna, umiejętności, kompetencje czy zasoby niematerialne. Celem artykułu jest wskazanie wspólnych elementów tych koncepcji, zarysowanie kierunków dalszych badań, szczególnie jeśli chodzi o pomiar i operacjonalizację modelu biznesowego. W podejściu tych teoretycznych rozważań wykorzystano bieżącą i wyselekcjonowaną literaturę przedmiotu.Pozycja Ocena metody KCETM - wnioski z przeprowadzonych badań(2008) Ujwary-Gil, AnnaW artykule zaprezentowano głównie ocenę metody KCETM oraz wnioski z przeprowadzonych badań, wynikających z wcześniejszej empirycznej weryfikacji tej metody na próbie ośmiu przedsiębiorstw notowanych na GPW w Warszawie. W artykule przedstawiono przykład jednego przedsiębiorstwa. Ocenę metody poprzedza krótkie jej przedstawienie w formie drzewa wartości metody KCETM.Pozycja Transformowanie a rozwój produktów i usług(2004) Ujwary-Gil, AnnaW artykule pragnę przedstawić czytelnikowi grupę technik oraz zabiegów inwentycznych (wynalazczych) z obszaru twórczych operacji umysłowych – transformowanie wraz z praktycznymi zastosowaniami. Operacje te ukierunkowane są na dokonywanie wszelkich przekształceń (transformacji myślowych) analizowanego obiektu (produktu) skutkujące poszukiwaniem możliwych kierunków jego ulepszenia, doskonalenia. W pracy zwracam również uwagę, iż niezwykle cennym i wartościowym jest zaangażowanie się przedsiębiorców (wraz z pracownikami) w bezkosztowy przecież proces myślowy, którego efektem może być pojawienie się nowych idei (koncepcji). Ponadto stworzenie organizacyjnych warunków stymulujących pomysłowość i zdobywanie nowej wiedzy, bez których przedsiębiorstwo staje się pasywnym graczem w rynkowej walce o byt. Artykuł ten stanowi trzecią część rozważań poświęconych poszukiwaniu pomysłów. W poprzednich numerach ukazały się prace związane z wykorzystaniem analizy morfologicznej (w tym dwuwymiarowej macierzy Molesa) w różnych obszarach badawczych wraz z przykładem opracowania koncepcji nowej formy reklamowania produktu oraz wykorzystaniem asocjacji w tworzeniu sloganów reklamowych, logo firmy i innowacji. .Pozycja Wykorzystanie analizy morfologicznej w poszukiwaniu nowej formy reklamowania produktu(2003) Ujwary-Gil, AnnaCelem artykułu jest próba ukazania możliwości wykorzystania analizy morfologicznej w poszukiwaniu nowej formy zareklamowania produktu (usługi) oraz ocena uzyskanego rozwiązania w kontekście skuteczności przeprowadzonej procedury morfologicznej na konkretnym przykładzie. Ponadto autorka w oparciu o istniejące w literaturze przedmiotu możliwe zastosowania analizy morfologicznej dokonała ich klasyfikacji na: intuicyjne, techniczno-technologiczne oraz naukowo-badawcze, wskazując tym samym obszary, w których metoda ta może być z powodzeniem stosowana.Pozycja Wykorzystanie SNA w analizie powiązań komponentów modelu biznesu(2016) Ujwary-Gil, AnnaAnaliza sieci społecznej i/lub organizacyjnej stała się istotnym elementem badań w nauce o zarządzaniu z towarzyszącym jej instrumentarium (ilościowym, jakościowym, graficznym), które pozwala na zobrazowanie i zbadanie dowolnego fragmentu rzeczywistości z perspektywy relacji i współzależności. W artykule podjęto próbę analizy interrelacyjności w kontekście wpływu i współzależności występujących między komponentami zdefiniowanego modelu biznesu firmy działającej w branży wirtualnej rzeczywistości. Analiza sieci pozwoliła wyodrębnić, z zastosowaniem klasycznych mierników centralności (stopień i bliskość), kluczowe komponenty modelu biznesu. Wykorzystano również tzw. strefę wpływu, która pozwoliła z kolei na identyfikację komponentów pozostających w bezpośrednim oddziaływaniu komponentu „ego” wybranego na drodze zajmowanej (centralnej) pozycji w sieci. Dokonano również symulacji, usuwając ów komponent, aby sprawdzić, jak kształtują się zmiany w pozostałych komponentach mierzone w oparciu o całkowitą centralność węzła.Pozycja Zastosowanie analizy morfologicznej w praktyce biznesowej(2006) Ujwary-Gil, AnnaAnaliza morfologiczna należy do metod twórczego rozwiązywania problemów (heurystycznych), służy szczególnie stymulowaniu twórczości i poszukiwaniu pomysłów na nowy produkt bądź udoskonaleniu już istniejącego. Celem artykułu jest zastosowanie analizy morfologicznej w poszukiwaniu pomysłu na nowe opakowanie bądź udoskonalenie już istniejącego w asortymencie przypraw mokrych firmy Roleski. To również doskonała sposobność, aby pokazać, w jaki sposób uczelnia wyższa może zainicjować współpracę z firmą na rynku, jak również wskazać możliwości zastosowania teorii w praktyce biznesowej.