Repozytorium WSB-NLU

Oparte o oprogramowanie DSpace 7. Witamy!

Photo by @inspiredimages
 

Zbiory w Repozytorium WSB-NLU

Wybierz zbiór, którego kolekcje chcesz przeglądać

Teraz wyświetlane 1 - 5 z 9

Najnowsze publikacje

Pozycja
Lęk i poczucie umiejscowienia kontroli jako determinanty procesu formowania się tożsamości w okresie dorosłości
(2025-03-23) Babik-Kaźmierczak, Barbara; Othmani, Adrianna
Celem zaprezentowanych w pracy analiz był związek między poziomem i strukturą lęku, umiejscowieniem kontroli a procesem kształtowania się tożsamości u dorosłych w wieku 20-35 lat. W badaniu wzięło udział 80 osób, z których 52 stanowiły kobiety a 28 mężczyźni. Narzędzia badawcze jakie wykorzystano w pracy to Kwestionariusz do Pomiaru Poczucia Kontroli „Delta” (Drwal), Kwestionariusz Sposobów Kształtowania się Tożsamości (Topolewska i Cieciuch), Kwestionariusz Lęku Uogólnionego GAD-7 oraz Ankieta Konstrukcji Własnej. Wyniki pozwalają na sformułowanie wniosków, iż zarówno struktura lęku, jak i umiejscowienie kontroli stanowią istotne czynniki kształtujące strukturę tożsamości w okresie dorosłości. Przedstawione analizy wykazały, że osoby z prawidłowo ukształtowaną tożsamością charakteryzują się niskim lub umiarkowanym poziom lęku i częściej posiadają wewnętrzne umiejscowienie kontroli. Natomiast wysoki poziom lęku i zewnętrzne umiejscowienie kontroli są charakterystyczne dla osób z zaburzoną strukturą tożsamości. Badanie potwierdziło, że struktura lęku oraz poczucie kontroli są kluczowymi czynnikami wpływającymi na kształtowanie się tożsamości dorosłych. Przeprowadzony projekt badawczy nie wyczerpuje zagadnienia nad kształtowaniem się tożsamości, lecz może stanowić punkt wyjścia do pogłębionej analizy tego tematu.
Pozycja
Osobowość nauczyciela a motywacja i wypalenie zawodowe
(2025-03-23) Kraus-Zubel, Agnieszka; Gwiazdowska-Stańczak, Sylwia
Praca magisterska pt. Osobowość nauczyciela a motywacja i wypalenie zawodowe poświęcona jest analizie wpływu cech osobowości nauczycieli na ich poziom motywacji do pracy oraz ryzyko wypalenia zawodowego. Celem badań było określenie zależności między strukturą osobowości a poziomem zaangażowania zawodowego oraz identyfikacja czynników zwiększających podatność na wypalenie. W części teoretycznej pracy przedstawiono główne koncepcje osobowości, w tym model Wielkiej Piątki (Big Five) Costy i McCrae, teorię cech Allporta oraz podejście Guilforda. Scharakteryzowano również specyfikę zawodu nauczyciela, jego funkcje i kompetencje, a także omówiono zagadnienia związane z motywacją do pracy oraz syndromem wypalenia zawodowego. Przedstawiono również strategie przeciwdziałania wypaleniu oraz metody wzmacniania motywacji wśród nauczycieli. Badania empiryczne przeprowadzono wśród 60 nauczycieli pracujących w dwóch szkołach podstawowych na terenie województwa podkarpackiego. Wykorzystano kwestionariusz osobowości NEO-FFI, kwestionariusz motywacji do pracy LMI oraz kwestionariusz wypalenia zawodowego LBQ. Wyniki analiz wskazały, że nauczyciele o wysokim poziomie sumienności, ekstrawersji i otwartości na doświadczenia charakteryzowali się wyższą motywacją zawodową, natomiast osoby o wysokiej neurotyczności częściej doświadczały wypalenia zawodowego. Dodatkowo stwierdzono, że młodsi nauczyciele wykazywali wyższą motywację do pracy, jednak wiek i staż zawodowy miały ograniczony wpływ na poziom wypalenia. Kluczowym czynnikiem wpływającym na satysfakcję z pracy okazała się atmosfera w miejscu zatrudnienia. Na podstawie uzyskanych wyników sformułowano rekomendacje dotyczące działań profilaktycznych i interwencyjnych w obszarze edukacji, podkreślając znaczenie wsparcia psychologicznego dla nauczycieli oraz konieczność wdrażania programów szkoleniowych w zakresie radzenia sobie ze stresem i budowania odporności psychicznej.
Pozycja
Zmiana roli społecznej i wizji siebie kobiet po urodzeniu pierwszego dziecka, a nasilenie objawów depresyjnych i poziomu stresu
(2025-03-23) Flader, Magda; Othmani, Adrianna
Prezentowana praca ma charakter teoretyczny i empiryczny. Badania przeprowadzono w celu poszukiwania związku między zmianą roli społecznej i wizji siebie, a poziomem stresu i nasileniem objawów depresyjnych. Badaniem objęto grupę 145 kobiet, które urodziły swoje pierwsze dziecko w ostatnich pięciu latach. W badaniu uwzględniono zmienne socjodemograficzne, takie jak wiek, wykształcenie i sytuacja materialna, a także aspekty związane ze zmianą ról społecznych, w tym przejście z roli partnerki i pracownicy na rolę matki, zmiany w postrzeganiu własnej tożsamości oraz wpływ nowej sytuacji na dystrybucję czasu i obowiązków. Badanie przeprowadzono metodą sondażową i wykorzystano Kwestionariusz Poczucia Stresu (KPS), Skalę Depresji Becka (BDI-II) oraz kwestionariusz własny. Wyniki analizy statystycznej wykazują związek różnych aspektów zmiany roli społecznej z poczuciem stresu i depresji. Przebadano takie zmienne jak trudność pogodzenia ról społecznych, subiektywną ocenę roli macierzyńskiej, poczucie izolacji społecznej czy zmiany w aktywności zawodowej. Dodatkowo wykazano, iż takie czynniki jak wiek, wykształcenie lub wsparcie społeczne wpływają na dobrostan psychiczny matek.
Pozycja
Wpływ sztucznej inteligencji na rozwój dzieci i młodzieży
(2025-03-23) Górnicki, Łukasz; Tarkowski, Bartłomiej
Celem pracy jest zbadanie, jak interakcja z narzędziami opartymi na algorytmach sztucznej inteligencji kształtuje rozwój dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem ich zdolności poznawczych, emocji oraz relacji społecznych​.
Pozycja
Doświadczenie traumy a postawy rodzicielskie oraz kontrola emocji u kobiet dotkniętych chorobą autoimmunologiczną
(2025-03-22) Leszczyńska , Anna; Suchocka, Lilia
Cel badań. Celem niniejszej pracy było zbadanie związku i odpowiedź na pytanie czy istnieje zależność między doświadczeniem traumy wczesnodziecięcej a retrospektywną oceną postaw rodzicielskich oraz poziomem kontroli emocji u kobiet dotkniętych chorobą autoimmunologiczną? Dodatkowo, przedstawiono analizę negatywnych doświadczeń wczesnodziecięcych, postaw rodzicielskich oraz kontroli emocji w badanej grupie. Metody. W przeprowadzonym badaniu wzięło udział 98 kobiet dotkniętych chorobą autoimmunologiczną, które dobrane były na podstawie randomizacji. Narzędzia badawcze, jakie zostały wykorzystane to Kwestionariusz Traumy Wczesnodziecięcej (Childhood Trauma Questionnaire – CTQ) D. P. Bernstein i L. Fink, wykorzystano również Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodzicielskich (KPR – Roc) – Mieczysława Plopy oraz Skalę Kontroli Emocji (CECS) - M. Watsona i S. Greera w polskiej adaptacji Zygmunta Jurczyńskiego. Wyniki. Otrzymane w niniejszym badaniu wyniki potwierdzają częściowo przyjęte hipotezy. Kobiety, które osiągają wyższy wynik ogólny traumy, częściej postrzegają postawy rodzicielskie, jako bardziej negatywne. Wnioski. Wyniki uzyskane w badaniu wskazują, że analiza podjętej w pracy problematyki była kluczowa do pojęcia dalszych badań w tym obszarze.