Przeglądaj wg Autor "Balon, Katarzyna"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Osobowościowe korelaty stylów radzenia sobie ze stresem u młodzieży(2014-06-26 23:48:57) Balon, Katarzyna; Grygielski, MichałCelem niniejszej pracy było wykazanie współwystępowania cech osobowości ze stylami radzenia sobie ze stresem u młodzieży za pomocą przeprowadzonych badań własnych. Badaniem objęto 240 osób, w tym 120 dziewcząt i 120 chłopaków, w wieku od 16 do 18 lat. Zastosowano następujące metody psychologiczne: Inwentarz Osobowości NEO – PI –R autorstwa Costy i McCrae, Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS Endlera i Parkera, a także Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem – COPE, którego autorami są Carver, Scheier i Weintraub. Sformułowano hipotezy badawcze, które sprawdzono za pomocą analiz statystycznych, w tym analizy korelacji, a także analizy istotności różnic międzygrupowych. Dotyczyły one m.in. związku cech osobowości ze stylami oraz strategiami radzenia sobie ze stresem oraz różnic płciowych w zakresie ich stosowania. Uzyskane wyniki potwierdziły główną hipotezę o występowaniu powiązań między cechami osobowości a stylami radzenia sobie ze stresem u adolescentów. Tak więc, cechy osobowości, w sposób istotny współwystępują z określonymi stylami oraz strategiami radzenia sobie ze stresem u badanej młodzieży. Zaobserwowano dodatnią korelację między Neurotycznością a stylem skoncentrowanym na emocjach, a także negatywny związek tej cechy z zadaniowym stylem radzenia sobie. Dodatnia korelacja występuje również pomiędzy Ekstrawertycznością a poszukiwaniem kontaktów towarzyskich, a także między Sumiennością i stylem skoncentrowanym na zadaniu. Wyniki dostarczyły także informacji o pewnym zróżnicowaniu preferencji w wyborze stylów oraz strategii radzenia sobie ze względu na płeć. Dla badanych dziewcząt w sytuacji stresu najbardziej charakterystyczne jest unikanie myślenia i przeżywania tej sytuacji. Natomiast chłopaków cechuje koncentracja na własnych emocjach.