Przeglądaj wg Autor "Bodak, Lucyna"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Motywacyjne aspekty oceny okresowej pracowników w Sądzie Rejonowym w Gorlicach(2013-02-18 21:54:34) Bodak, Lucyna; Potoczek, NataliaWłaściwie przeprowadzona ocena okresowa przynosi korzyści zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi. W rezultacie takiej oceny pracownik otrzymuje informację zwrotną, dotyczącą jego pracy, wymagań przełożonych oraz możliwości dalszego rozwoju. Z kolei pracodawca zdobywa informacje o wiedzy, umiejętnościach, możliwościach i efektach pracy własnych pracowników. Zdobyta w ten sposób wiedza powinna stać się podstawą do podejmowania większości decyzji personalnych, szczególnie w planowaniu: zatrudnienia, ścieżek kariery, awansów, przeniesień pracowników na inne stanowiska. Informacje pozyskane w trakcie oceny okresowej powinny stanowić również podstawę do opracowania programów szkoleniowych, i polityki wynagradzania i premiowania pracowników. Pracodawca powinien indywidualnie dobierać odpowiednie instrumenty motywowania, aby pracownik mógł efektywnie wykorzystywać swój potencjał w danej organizacji. Prawidłowa ocena okresowa powinna zatem motywować pracownika do efektywnej pracy. Celem pracy było zweryfikowanie hipotezy – „Pracownicy Sądu Rejonowego w Gorlicach uważają, że ocena okresowa pracowników nie spełnia swojej motywacyjnej roli.” Badania zostały przeprowadzone w oparciu o autorski kwestionariusz jak i o analizę resortowych dokumentów – zewnętrznych i wewnętrznych aktów prawnych. Wynikiem przeprowadzonych badań jest pozytywna weryfikacja założonej hipotezy i stwierdzenie, że motywacyjna rola oceny okresowej przedstawiona w literaturze nie znajduje odzwierciedlenia w funkcjonowaniu badanej organizacji. Można zatem stwierdzić, że przeprowadzana ocena okresowa w Sądzie Rejonowym w Gorlicach nie pełni swej motywującej roli, lecz stanowi jedynie wyraz wyłącznie administracyjnego podporządkowania się przepisom regulującym odgórne wprowadzanie ocen okresowych.Pozycja Wpływ stresu na efektywność wykonywanej pracy oraz relacje interpersonalne jako źródło stresu na przykładzie pracowników Sądu Rejonowego w Gorlicach(2010-12-07 16:38:48) Bodak, Lucyna; Bulzak, AndrzejCelem pracy było zbadanie, jakie czynniki stresogenne wpływają na efektywność wykonywanej pracy oraz czy relacje interpersonalne mogą być źródłem stresu dla pracowników Sądu Rejonowego w Gorlicach. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny i składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale pierwszym scharakteryzowano kulturę organizacyjną – również jako źródło stresu oddziałujące na pracownika, składniki organizacji, podział oraz funkcje. Rozdział drugi poświęcony jest wartościowaniu pracy. Opisano sumaryczne i analityczne metody wartościowania pracy. Rozdział trzeci dotyczy problemu stresu. Przedstawiono stresory jakie występują w środowisku pracy, opisano stadia rozwoju stresu oraz wskazano jakie czynniki osobowościowe są bardziej narażone na stres. Opisano również zależność pomiędzy pobudzeniem emocjonalnym a poziomem wykonywania zadań oraz jakie są konsekwencje długo działającego stresu. Dopełnieniem części teoretycznej jest cześć badawcza zawarta w czwartym rozdziale. Problemy badawcze: 1.Czy stres wpływa na efektywność wykonywania obowiązków służbowych przez pracownika Sądu Rejonowego w Gorlicach? 2.Czy relacje interpersonalne wywołują emocje, które doprowadzają do powstania sytuacji stresowych. Do przeprowadzenia badań wykorzystano kwestionariusz ankiety, którą przeprowadzono na sześćdziesięciu pracownikach Sadu Rejonowego w Gorlicach. Badania potwierdziły, że stres jest nieodłącznym elementem naszego życia, także zawodowego.