Przeglądaj wg Autor "Bodziony, Maria"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Audyt wewnętrzny w jednostce sektora finansów publicznych(2012-11-30 11:52:02) Bodziony, Maria; Babuśka, EwaAudyt wewnętrzny stanowi jeden z mechanizmów nadzoru w jednostce budżetowej. Ma na bieżąco weryfikować i zapewniać czy systemy kontroli zarządczej oraz zarządzania ryzykiem w jednostce działają właściwie i z dużym prawdopodobieństwem gwarantują osiągnięcie jej celów i zadań. Dla realizacji założonych celów jednostka budżetowa musi generować, stosować i porządkować wiedzę jako najbardziej doskonały zasób wytwórczy. Nie da się zarządzać wiedzą nie dokonując pomiaru zmian w jej zasobach. Zasadniczym problemem badawczym w pracy jest przepływ wiedzy i informacji w sądzie rejonowym. Analiza tego zagadnienia została poprzedzona ogólną charakterystyką audytu wewnętrznego. Badanie ankietowe i analiza koncentrują się na organizacyjnych umiejętnościach uczenia się oraz doświadczeniu, zasobach wiarygodnych i użytkowych informacji wraz z umiejętnością ich wykorzystania w praktyce. Kluczowym aspektem doskonalenia funkcjonowania sądu jest dokładne określenie zasobów wiedzy indywidualnej i zbiorowej już posiadanej oraz tej potrzebnej do zdobycia.Pozycja Polityka, zasady rachunkowości w sądownictwie powszechnym na przykładzie Sądu Rejonowego w Nowym Sączu(2011-03-29 12:34:03) Bodziony, Maria; Babuśka, EwaCelem pracy jest przedstawienie szczególnych zasad (polityki) rachunkowości przyjętych w jednostkach sektora finansów publicznych na przykładzie Sądu Rejonowego w Nowym Sączu wchodzącego w skład tego sektora. Sektor finansów publicznych tworzą m.in. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały. Do jednostek sektora finansów publicznych według nowej ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009, obowiązującej od 1 stycznia 2010 r., zalicza się ponadto: jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, państwowe fundusze celowe i inne. Sprecyzowany we wstępie cel pracy został osiągnięty, ponieważ przedstawiono w niej ogólne zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych zawarte w opracowanej dokumentacji polityki rachunkowości, miejsce (siedzibę) prowadzenia ksiąg rachunkowych, rok obrotowy i wchodzące w jego skład okresy sprawozdawcze, technikę prowadzenia ksiąg rachunkowych (komputerową), sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych, tj.: zakładowy plan kont obejmujący wykaz kont księgi głównej (syntetyka) oraz zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych czyli ewidencję szczegółową (analityka), a także sposób ochrony danych przez właściwe archiwizowanie dokumentów księgowych i ksiąg rachunkowych. Dokonując porównania kosztów działalności Sądu Rejonowego w Nowym Sączu na przestrzeni ostatnich lat należy stwierdzić, że wzrosły one znacząco, a główną tego przyczyną była informatyzacja w szerokim tego słowa znaczeniu. Zinformatyzowanie czynności sądowych wpłynęło istotnie na poprawę terminowości i sprawności postępowania przy zwiększonym wpływie wniosków. Na zmniejszenie wydatków w Sądzie ewidentny wpływ ma również właściwie prowadzona polityka zamówień publicznych, która gwarantuje dobre wykonanie usług czy zakupów przy optymalnie zmniejszonych kosztach.