Przeglądaj wg Autor "Dyduch Filip"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Rola oraz znaczenie Islamu w terroryzmie(2007) Dyduch Filip; Ekes, JanuszTerroryzm to działanie grupy ludzi, albo państw, które ma na celu wywrzeć wpływ na decydentów politycznych, dzięki zaatakowaniu niewinnych ludzi, w żaden sposób niezwiązanych z daną sprawą. Głównym celem takiego działania jest osiągnięcie wcześniej założonego i przyjętego celu. Po „terroryzmie”, drugim słowem kluczowym jest Islam. Islam to religia monoteistyczna, założona przez proroka Mahometa około 610 r. Jest to druga na świecie religia pod względem liczby wyznawców. Pierwszy rozdział pracy poświęcony zjawisku antyamerykanizmu, które to zjawisko w ostatnich czasach zaczęło przybierać na sile wykazał, że jego powody są różne, począwszy od kulturalnych poprzez gospodarcze, a na politycznych kończąc. Kolejny rozdział poświęcony dżihadowi wykazał, że postrzeganie Islamu jako religii nawołującej do przemocy i zabijania w imię Allaha jest nie do końca słuszne gdyż nie każdy muzułmanin jest terrorystą i nie każdy muzułmanin ucieka się do przemocy żeby zamanifestować swoje niezadowolenie lub sprzeciw. Przedostatni rozdział poświęcony jest islamskim organizacjom terrorystycznym, które poprzez swoją działalność spowodowały, że bieżące relacje między światem zachodnim a światem arabskim są tak napięte. Rozdział ostatni traktuje o dialogu między chrześcijanami a muzułmanami, o próbach jego podejmowania, a także o efektach tego dialogu. Zadaniem pracy nie było oczywiście przedstawienie osobowości terrorysty. Praca analizowała konkretne warunki w jakich działają dziś terroryści islamscy. Nie trudno jednak zauważyć, że warunki te wybitnie sprzyjają szerzeniu się terroryzmu. Klimat w którym działa terrorysta sprzyja lepszej możliwości spełnienia się.Pozycja Rola oraz znaczenie Islamu w terroryzmie(2007) Dyduch Filip; Ekes, JanuszPo wydarzeniach, jakie miały miejsce w Stanach Zjednoczonych we wrześniu 2001 roku, pojęcie terroryzm stało się pojęciem, które w różnych środkach przekazu, było używane w sposób bardzo namiętny. Zwykli ludzie, którzy, na co dzień nie interesowali się tym zjawiskiem, bo uważali, że ono ich nie dotyczy, również zaczęli się zastanawiać, co to jest terroryzm i skąd się wziął. W ciągu zaledwie jednego dnia, zjawisko to stało się szeroko dyskutowane i omawiane we wszystkich mediach, na forach publicznych, a także wśród zwykłych ludzi. Cała opinia publiczna chciała się dowiedzieć czy coś poważnego jej zagraża ze strony terroryzmu i samych terrorystów. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że na ten temat przeciętny człowiek wie niewiele bądź w ogóle nie ma o tym zjawisku pojęcia. Dotychczasowe akty terroryzmu, które miały miejsce w Europie, głównie za sprawą ETA i Czerwonych Brygad, nie stanowiły zagrożenia dla obywateli innych krajów. Organizacje te działały lokalnie, a ich działania były wymierzone w rządy krajów, •w których organizacje te działały. Dopiero atak Al-Kaidy na wieżowce World Trade Center w Nowym Jorku oraz na budynek Pentagonu w Waszyngtonie spowodował, że zjawisko terroryzmu przybrało formę globalną. W mediach można było usłyszeć i zobaczyć „ekspertów” w tej dziedzinie, którzy tak na dobrą sprawę wiedzieli nie wiele więcej od przeciętnego Kowalskiego. Paradoksalnie to właśnie z ich ust padały często słowa, które było trudno zrozumieć wiedząc, że dana osoba nie wie, o czym mówi. To właśnie tacy „eksperci” (ludzie wypowiadający się na ten temat nie mając najmniejszego pojęcia o Islamie i terroryzmie) podgrzewali dodatkowo atmosferę grzmiąc, że terroryści to głównie Islamscy fundamentaliści, religijni fanatycy, którzy w walce o swoją sprawę zrobią wszystko i użyją wszelkich dostępnych środków by osiągnąć swój cel. Warto w tym miejscu zaznaczyć również, że zaledwie około 12-13% muzułmanów stanowią Arabowie. Dla autora niniejszej pracy było to powodem i inspiracja do podjęcia tego tematu i głębszej jego analizy.