Przeglądaj wg Autor "Dziubacka-Borek, Monika"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Percepcja postaw rodzicielskich a style poznawcze(2013-08-30 09:45:32) Dziubacka-Borek, Monika; Grygielski, MichałCelem prezentowanych w niniejszej pracy badań była odpowiedź na pytania: 1) Czy istnieje korelacja między retrospektywną oceną postaw rodzicielskich a Sumą wymiarów Skali Adaptacji – Innowacji?, 2) Czy osoby różniące się pod względem spostrzegania postaw rodzicielskich wykazują różnice w zakresie stylów poznawczych?, 3) Czy osoby o wysokiej i o niskiej Sumie wymiarów w Skali Adaptacji – Innowacji różnią się w zakresie percepcji postaw rodzicielskich? W badaniu uczestniczyło 305 osób (183 kobiety, 122 mężczyzn) w wieku 19 – 23 lat. Do pomiaru spostrzeganych postaw rodzicielskich zastosowany został Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodziców (KPR – Roc) w opracowaniu M. Plopy, a style poznawcze ujmowane były Skalą Adaptacji – Innowacji (KAI) autorstwa M. Kirtona. Wyniki badań pokazują, że: a) percepcja postawy akceptacji i autonomii rodziców dodatnio koreluje z Sumą S A – I u dzieci, natomiast percepcja postawy wymagania i niekonsekwencji ujemnie koreluje z Sumą S A - I. b) dzieci spostrzegające rodziców jako niekonsekwentnych i wymagających prezentują adaptacyjny styl poznawczy, a te które spostrzegają postawy rodziców jako akceptujące i autonomiczne prezentują styl innowacyjny. Postawa akceptacji i autonomii rodziców ma związek z wysokim poziomem oryginalności, skuteczności i konsekwentnym podporządkowaniem regułom u dzieci. Spostrzeganie rodziców jako niekonsekwentnych współwystępuje z niską oryginalnością, skutecznością i trudniejszym podporządkowaniem regułom. c) Dzieci o innowacyjnym stylu poznawczym spostrzegają rodziców jako akceptujących i dających autonomię, w przeciwieństwie do dzieci prezentujących adaptacyjny styl poznawczy. Dzieci o adaptacyjnym stylu poznawczym spostrzegają postawy rodziców jako bardziej wymagające i niekonsekwentne, niż dzieci o stylu innowacyjnym.