Przeglądaj wg Autor "Golonka, Ewa"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Korelaty osobowościowe aktywności szkolnej młodzieży w wymiarze: wypalenie- zaangażowanie(2012-06-19 10:07:55) Golonka, Ewa; Tucholska, StanisławaAktywność szkolna, rozpatrywana poprzez pryzmat zaangażowania i wypalenia szkolnego, jest tematem od niedawna eksplorowanym w psychologii. Realizowany w tej pracy program badawczy dotyczył korelatów osobowościowych tych dwóch form aktywności szkolnej młodzieży: wypalenia i zaangażowania. Badaniami objęto 148 uczniów szkoły licealnej. W tym celu wykorzystano następujące narzędzia psychologiczne: Inwentarz Osobowości NEO-PI-R, Kwestionariusz Zaangażowania w Naukę Szkolną (UWES-U), Kwestionariusz Wypalenia Szkolnego (MBI-U) oraz Arkusz Personalny we własnym opracowaniu. Otrzymane wyniki pozwoliły na weryfikację postawionych hipotez. Respondenci z wysokim stopniem zaangażowania szkolnego uzyskali statystycznie różne wyniki od uczniów z niskim zaangażowaniem. Podobna zależność wystąpiła przy wypaleniu. Badania pokazały, że wysoka Ugodowość i Sumienność sprzyjają większemu zaangażowaniu szkolnemu. Dodatkowo uczniów o różnym typie zaangażowania cechował inny układ czynników osobowościowych w modelu Wielkiej Piątki. Uczniowie wypaleni nauka szkolną charakteryzowali się również inną konfiguracją cech osobowości w porównaniu z rówieśnikami bez objawów wypalenia. Uczniowie z zaznaczonym syndromem wypalenia uzyskali wysokie wyniki w Neurotyczności oraz niskie w Ugodowości i Sumienności.