Przeglądaj wg Autor "Jarzyna, Marta"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Strategie merchandisingowe sklepów dyskontowych w świetle wyników badań(2013-02-27 13:24:07) Jarzyna, Marta; Rutkowski, MarekCelem pracy są rozważania na temat istoty, znaczenia i zastosowania technik merchandisingowych w placówkach handlu detalicznego. Oprócz rozważań teoretycznych na potrzeby pracy przeprowadzono badania bezpośrednie. Przedmiotem badań był zakres i rodzaj stosowanych przez wybrane sklepy dyskontowe strategii i technik merchandisingowych, ujętych w czterech obszarach: sterowania ruchem klientów w sklepie, technik ekspozycji towarów, budowania atmosfery wewnątrz sklepu i technik cenowych w wykorzystywanych w merchandisingu. Badanie empiryczne zostało przeprowadzone metodą obserwacji, w dniu 14 grudnia 2012 roku, na terenie Nowego Sącza, w dwóch sklepach dyskontowych: Lidlu, przy ul. Lwowskiej 125 oraz Biedronce, przy ul. Zielonej 55. Do rejestracji obserwacji posłużył skonstruowany na potrzeby badania dziennik obserwacji, podzielony na cztery wyżej wymienione obszary tematyczne. Wyniki badania pozwoliły na wyciągnięcie szeregu interesujących wniosków. Badane sklepy nieznacznie różniły się zakresem stosowanych technik merchandisingowych, z reguły stosowały się do przyjętych zasad, a dobór technik w dużej mierze opierał się na rachunku niskich kosztów. Zaobserwowane techniki ekspozycji czy budowania atmosfery z pewnością przekładają się na poziom obrotów danej placówki. Podsumowując należy stwierdzić, że sklepy dyskontowe w wystarczającym zakresie stosują wybrane techniki merchandisingowe, zważywszy na rodzaj i specyfikę tego typu formy handlu detalicznego.Pozycja Wpływ wybranych narzędzi promocji produktów szybkorotujących na zachowania konsumpcyjne klientów supermarketu EKO w Muszynie(2010-10-31 19:23:05) Jarzyna, Marta; Tomalska, HalinaCelem mojej pracy w jej aspektach merytoryczno – metodologicznych jest zgromadzenie informacji dotyczących zachowań konsumentów względem docierających do nich instrumentów promocji, takich jak: reklama, promocja sprzedaży oraz sprzedaż osobista. W dalszej kolejności poddałam ocenie skuteczność tych zabiegów na podstawie opinii i decyzji konsumenckich dotyczących wyboru i zakupu dóbr szybkorotujących. Badanie empiryczne zostało przeprowadzone metodą ankietową, w dniach 12-14 października 2010 roku, na terenie gminy Muszyna. Próba badawcza objęła 55 osób spośród klientów indywidualnych supermarketu EKO, wyodrębnionych z zastosowaniem nielosowego doboru jednostek typowych. Wyniki badania pozwoliły mi na wyciągnięcie następujących wniosków. Decyzje konsumenta i zakupy produktów z branży Fast Moving Consumer Goods są silnie uwarunkowane przez elementy promocji sprzedaży. Środki promocji dodatkowej są bodźcem do częstszych i zwiększonych zakupów. Reklamy produktów szybkorotujących wpływają na zachowania i decyzje o zakupie podejmowane przez konsumentów. Jednak oddziaływanie to jest w pewnym stopniu ograniczone do funkcji informacyjnej oraz retencyjnej. Natomiast promocja osobista i oddziaływanie sprzedawcy na decyzje konsumentów są znikome w wywieraniu wpływu. Podsumowując stwierdzam, że największy wpływ, spośród analizowanych instrumentów, na zachowania konsumpcyjne na rynku dóbr szybkorotujących ma promocja sprzedaży.