Przeglądaj wg Autor "Karwala, Sebastian"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Mentoring jako strategia wspierająca wszechstronny rozwój osobisty(2009-06-23 17:39:06) Karwala, Sebastian; Tomalska, HalinaWszechstronny rozwój osobisty, mimo wielu udogodnień współczesnego świata, jest obecnie zadaniem trudnym, wymagającym całożyciowego i świadomie ukierunkowanego wysiłku. Z uwagi na konieczność indywidualnego podejścia do ścieżki życiowej każdej jednostki, najlepszą strategią dynamizującą i wspierającą wszechstronny rozwój może okazać się mentoring. Rozdział pierwszy stanowi tło, w którym zaprezentowane zostały wyznaczniki obecnej cywilizacji i stylu życia społeczeństw, które tworzą nowy jakościowo kontekst dla samorozwoju jednostek. W obliczu przewartościowań w gospodarce i położeniu głównego akcentu na kapitał ludzki, w tym intelektualny, kluczową rolę można przypisać organizacjom inteligentnym. To one są w stanie dostrzec potencjał każdego człowieka i umożliwić mu pełniejszy rozwój. Nakreślone cechy społeczeństwa uczącego pozwoliły w rozdziale drugim skoncentrować uwagę na jednostce samorealizującej się i świadomie programującej własny sukces. Jednocześnie scharakteryzowano bariery, które utrudniają proces samorealizacji, a także przybliżono sylwetki współczesnych ideałów obrazujących ucznia, menedżera, lidera i człowieka sukcesu. Zarysowano też kluczowe elementy na drodze realizacji potencjału jednostki, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji osobistych i społecznych. Z uwagi na dostrzeżoną konieczność kształcenia ustawicznego i ogromną rolę edukacji w rozwoju człowieka, rozdział trzeci został poświęcony indywidualizacji podejść do osoby w procesie kształcenia. W tym miejscu przeprowadzona analiza pozwoliła na dostrzeżenie roli aktywizujących metod i technik, które przyczyniają się do rozwoju twórczego myślenia, a także stymulują wszechstronny rozwój. Za jedną z najlepszych dróg prowadzących do zindywidualizowania kształcenia, została w niniejszej pracy uznana koncepcja edukacji opartej na relacji mistrz – uczeń. Do relacji mistrz – uczeń powraca się w wielu szkołach i organizacjach w ramach strategii mentoringu. Strategia ta została omówiona w rozdziale czwartym, wraz z ukazaniem jej praktycznych zastosowań. Przedstawiono ogólne założenia mentoringu, jego rolę w samorealizacji jednostek, a także przybliżono modelowe ujęcie wraz z charakterystyką ról mentora i mentee. W części badawczej poddano szczegółowej analizie program tutorialu zastosowany w ramach Stowarzyszenia Naukowego Collegium Invisibile, które pomaga w samorealizacji uzdolnionym studentom. Zaprojektowano badanie kwestionariuszowe oraz wywiady pogłębione, szukając odpowiedzi na pytanie o najefektywniejszą formę wspierania wszechstronnego rozwoju osobistego.Pozycja Mentoring – strategia rozwoju organizacji uczącej się(Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University w Nowym Sączu, 2007) Karwala, SebastianThese days the competitive advantage of an organization is to a great extent a matter of intellectual capital and it is management. The dynamism of change and globalization are becoming a challenge for many organizations. This article presents the concept of mentoring, which fits the needs and expectations of learning organizations operating in a knowledge-based economy.Pozycja Model mentoringu we współczesnej szkole wyższej(2007) Karwala, Sebastian; Tomalska, HalinaW pracy opisano rozwiązania, które są w stanie zdynamizować proces ich odkrywania i rozwijania możliwości tkwiących w człowieku, a co najważniejsze, wprowadzić studenta na ścieżkę ustawicznego samodoskonalenia. Wydaje się, że (tym) najefektywniejszym podejściem może okazać się mentoring. Uczelnia, w której zostanie on wprowadzony, zapewne w dużo większym stopniu, sprosta wyzwaniom gospodarki opartej na wiedzy, umożliwiając studentom wszechstronny rozwój. W rozdziale pierwszym została przedstawiona istota zarządzania wiedzą w społeczeństwie uczącym się. Ponadto określone zostały jego cechy oraz rola szkolnictwa wyższego w tym procesie, łącznie z zarysowaniem celów i zastosowaniem strategii zarządzania wiedzą. W rozdziale drugim, określone zostały zadania, jakie powinno spełniać szkolnictwo wyższe, w tym uczelnia inteligentna, w kontekście zarządzania wiedzą. Według autora najważniejszym zadaniem, który stanowi podstawę efektywnego kształcenia jest odkrywanie i rozwijanie potencjału studenta, w tym jego kompetencji. Rozdział trzeci traktuje o mentoringu, jako o zinstytucjonalizowanym systemie, opartym na relacjach mistrz – uczeń, mogącym zmierzyć się z wyzwaniem kreowania liderów na miarę gospodarki przyszłości, a zatem - opartej na wiedzy. Opisano tu jego funkcje i znaczenie oraz obecne zastosowanie. Niniejsza praca zawiera także badania opinii studentów oraz kadry zarządzającej uczelnią na przykładzie WSB – NLU dotyczące kwestii będącej przedmiotem zainteresowania autora. Badanie zostało przeprowadzone pod kątem promowania zadań i celów uczelni, która chce rozwijać talenty liderów. Zwieńczeniem pracy jest przedstawienie funkcjonalnego i interaktywnego modelu mentoringu w szkole wyższej.Pozycja Model mentoringu we współczesnej szkole wyższej(2007) Karwala, Sebastian; Tomalska, HalinaW rozdziale pierwszym niniejszej pracy została przedstawiona istota zarządzania wiedzą w społeczeństwie uczącym się. Ponadto określone zostały jego cechy oraz rola szkolnictwa wyższego w tym procesie, łącznie z zarysowaniem Celów i zastosowaniem strategii zarządzania wiedzą. W pracy zaprezentowane zostały zarówno status quo szkolnictwa wyższego w Polsce, jak też stojące przed nim możliwe kierunki ewolucji na tle tendencji występujących w świecie. Biorąc pod uwag fakt, że szkolnictwo wyższe ma bezpośredni wpływ na kierunek rozwoju gospodarki opartej na wiedzy, w rozdziale drugim, określone zostały zadania, jakie powinno spełniać szkolnictwo wyższe, w tym uczelnia inteligentna, w kontekście zarządzania wiedzą. Według autora najważniejszym zadaniem, które stanowi podstawę efektywnego kształcenia jest odkrywanie i rozwijanie potencjału studenta, w tym jego kompetencji. Rozdział trzeci traktuje o mentoringu, jako o zinstytucjonalizowanym systemie, opartym na relacjach mistrz-uczeń, mogącym zmierzyć się z wyzwaniem kreowania liderów na miarę gospodarki przyszłości, a zatem - opartej na wiedzy. Program ten miałby za zadanie wspierać i dynamizować proces kształcenia w uczelniach biznesowych. Opisano tu jego funkcje i znaczenie oraz obecne zastosowanie. Niniejsza praca zawiera także badania opinii studentów oraz kadry zarządzającej uczelnią na przykładzie WSB – NLU dotyczące kwestii będącej przedmiotem zainteresowania autora. Badanie zostało przeprowadzone pod kątem promowania zadań i celów uczelni, która chce rozwijać talenty liderów. Zwieńczeniem pracy jest przedstawienie funkcjonalnego i interaktywnego modelu mentoringu w szkole wyższej.