Przeglądaj wg Autor "Kogut, Kamila"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Inteligencja emocjonalna a obraz siebie u młodzieży(2013-06-21 13:49:42) Kogut, Kamila; Tucholska, StanisławaAdolescencja to okres, w którym młodzi ludzie zaczynają podejmować ważne życiowe decyzje, które będą miały wpływ na ich dalsze życie. Dla psychologów istotną kwestią jest posiadanie wiedzy na temat tego jak przebiegają u nich procesy rozwoju osobowości, aby móc w odpowiedni sposób go wspierać. Przedmiotem pracy są powiązania między poziomem inteligencji emocjonalnej a obrazem siebie u młodzieży. Przedstawiony w pracy program badawczy został zrealizowany przy użyciu następujących metod psychologicznych: Kwestionariusza Inteligencji Emocjonalnej INTE N.S. Schutte, J.M. Malouff, L.E. Hall, D.J. Haggerty, J.T. Cooper, C.J. Golden oraz L. Dornheim, Testu Przymiotnikowego ACL autorstwa H.G. Gougha oraz A.B. Heilbruna (w wersji Ja-Realne i Ja-Idealne), Kwestionariusza Poczucia Bezpieczeństwa i Prężności Osobowej Z. Uchnasta oraz Ankiety Personalnej własnej konstrukcji. W badaniach wzięło udział 150 adolescentów w wieku od 18 do 21 lat. Do analizy statystycznej i psychologicznej uwzględniono 135 kompletnych zestawów kwestionariuszy. Kobiety stanowiły 47,41%, a mężczyźni 52,59% ogółu badanych. Wyniki badań pozwalają na wyciągnięcie następujących wniosków końcowych: młodzież o wyższym poziomie inteligencji emocjonalnej różni się w zakresie realnego obrazu siebie w porównaniu z młodzieżą o niskim natężeniu tej zmiennej. W ich strukturze potrzeb dominują potrzeby afiliacyjne, także cechuje ich większe zaufanie do siebie i własnych kompetencji. Idealny obraz siebie u młodzieży o wysokim i niskim poziomie inteligencji emocjonalnej różni się jedynie w niewielkim stopniu. Badana młodzież różni się także w zakresie poczucia bezpieczeństwa i prężności osobowej.