Przeglądaj wg Autor "Krawczycki, Bartosz"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Analiza polskiej zagranicznej wymiany handlowej w oparciu o model grawitacyjny handlu(2010-01-21 08:20:47) Krawczycki, Bartosz; Woźniak, DariuszCelem pracy jest analiza wpływu liberalizacji wymiany międzynarodowej, jaka dokonała się w ramach porozumień handlowych, do których przystąpiła Polska. Analizie poddane zostały zarówno zmiany, jakie zaszły po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, jak i relacje z państwami, z którymi zawarte zostały porozumienia dwustronne. Handel zagraniczny to proces żywy i ciągle zmienny, dlatego zaprezentowane w pracy wnioski stanowić będą punkt wyjścia dla przyszłych badaczy. W pracy wykorzystano publikacje i opracowania naukowe dotyczące handlu zagranicznego ogólnie, jak i materiały traktujące o zmianach, jakie zaszły w polskim handlu zagranicznym w wyniku przystąpienia Polski do struktur europejskich. Oprócz literatury, w pracy wykorzystano także dokumenty i liczne opracowania Unii Europejskiej – traktaty i materiały dostępne na stronach instytucji Unii Europejskiej. Za metodę badawczą przyjęty został model grawitacyjnym handlu zagranicznego. Model ten opiera się na twierdzeniu, iż handel między dwoma krajami jest proporcjonalny do iloczynu ich PKB oraz maleje wraz ze wzrostem odległości między tymi krajami. Dane wykorzystane w badaniu zostały uzyskane z roczników statystycznych z lat 2002 – 2009, opracowań Międzynarodowego Funduszy Walutowego i Banku Światowego. Bardzo pomocne okazały się także opracowania CIA The World Factbook i Informator ekonomiczny o krajach świata znajdujący się stronie internetowej polskiego MSZ. Podsumowując, przyjęcie wspólnej polityki handlowej przez Polskę nie spowodowało utrudnień dla rozwoju polskiego handlu zagranicznego w relacjach z państwami spoza UE. A wręcz przeciwnie. Struktura udziału partnerów handlowych Polski w handlu ogółem zmieniła się na korzyść państw zewnętrznych. Przeprowadzone badanie udowodniło, że w ostatnich latach bardzo dynamicznie rozwinęła się polska wymiana handlowa. Wpływ akcesji Polski do struktur unijnych i przyjęcie europejskiego prawodawstwa w sprawie handlu zagranicznego przyniosło oczekiwane efekty.Pozycja Program gospodarczy i polityka gospodarcza Ronalda Reagana w czasie pierwszej kadencji prezydenckiej(2007) Krawczycki, Bartosz; Naimski, PiotrPrezydentura Ronalda Reagana jest uważana przez wielu za bardzo wyjątkowy okres w historii Stanów Zjednoczonych. Według licznych historyków i amerykanistów, rządy Reagana były jednymi z najbardziej znaczących w wieku XX. Nie łatwo jest zaprzeczyć temu stwierdzeniu. Czas, w jakim przyszło mu sprawować mandat, a także sposób prowadzenia polityki sprawiły, że prezydentura Ronalda Reagana wyróżniała się na tle rządów innych prezydentów amerykańskich. Ronald Reagan bez wątpienia był człowiekiem z własną wizją polityki. W swym działaniu kierował się wcześniej wytyczoną ścieżką. Praca ta nie będzie jednakże dotyczyć całości polityki Ronalda Reagana. W okresie swej prezydentury odniósł on wiele znaczących sukcesów, szczególnie na arenie międzynarodowej, jednak w pracy skupiono się na polityce wewnętrznej. Starano się przedstawić jego politykę ekonomiczną, omawiając najważniejsza proponowane założenia gospodarcze. Reagan w swym programie ekonomicznym skupiał się na trzech podstawowych celach: stopy podatkowe powinny zostać zmniejszone, wydatki rządowe i interwencjonizm państwowy należy zredukować, a wydatki na zbrojenia powinny wzrosnąć, tak aby zapewnić Stanom Zjednoczonym silną pozycję na arenie międzynarodowej.Pozycja Regulacje lobbingu w instytucjach Unii Europejskiej a jawność lobbingu(2009-06-24 11:57:37) Krawczycki, Bartosz; Kozarzewski, PiotrPraca jest próbą prezentacji działalności lobbingowej różnych podmiotów wobec organów i instytucji wspólnotowych. Uważa się, że proces gwałtownego rozwoju w ostatnich latach aktywności lobbingowej na poziomie Unii Europejskiej jest swego rodzaju fenomenem. Stąd też myśl przedstawienia tego zjawiska i wyjaśnienia czynników, które w istotny sposób przyczyniły się do jego powstania. Oprócz przedstawienia elementów, które wpłynęły na rozwój lobbingu w Unii Europejskiej, praca skupiać się będzie też na jego regulacjach. Przedstawiono genezę procesu wprowadzenia regulacji lobbingu w instytucjach wspólnotowych i ich ocenę. W pierwszej części pracy omówiono definicję lobbingu. W celu jak najlepszego przedstawienia tematu przedstawiono kilka najbardziej istotnych przy określeniu terminologii tego pojęcia definicji. Korzystając z definicji przedstawionych przez uznanych autorów publikacji z zakresu analizowanej problematyki starano się zbudować własną terminologię dla określenia badanego zjawiska. Oprócz przedstawienia definicji pierwsza część pracy zawiera ogólną genezę procesu ewolucji działalności lobbingowej, a także opis rozwoju lobbingu w samej Unii Europejskiej. Dokonując opisu rozwoju rzecznictwa interesów względem instytucji Unii Europejskiej omówiono również trudniące się tą działalnością podmioty, z uwzględnieniem odpowiedniego podziału. W ramach analizy specyfiki europejskiego lobbingu dodatkowo przedstawiono najważniejsze z punktu widzenia regulacji lobbingu rozwiązania zastosowane w poszczególnych krajach. Analizie poddano modele regulacji lobbingu wprowadzone w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Danii, Niemczech i Francji. Opisując specyfikę lobbingu w Unii Europejskiej przedstawiono proces transponowania systemów regulacji lobbingu zastosowanego w Parlamencie i właśnie w Komisji. Trzeci rozdział zawiera prognozę rozwoju lobbingu w Unii Europejskiej. W pracy starano się odpowiedzieć na pytanie czy wprowadzone regulacje lobbingu w Unii Europejskiej rzeczywiście są skuteczne, wpływając pozytywnie na obustronną współpracę poprzez zagwarantowanie jawności lobbingu oraz jakie relacje zachodzą pomiędzy grupami interesu, a instytucjami wspólnotowymi. Przedstawiono źródła lobbingu europejskiego i ich wpływ na jego dzisiejszy kształt. Poruszono również kwestię nastawienia samych instytucji do lobbingu. Dokładna analiza problemu pokazała jak szerokim i zagmatwanym zjawiskiem jest lobbing. Praca udowadnia jak bardzo lobbing w Unii Europejskiej jest konieczny dla sprawnego funkcjonowania samych instytucji. W pracy wykorzystano publikacje i opracowania naukowe dotyczące lobbingu. Jednak mimo rozbudowanej struktury źródłowej istniała trudność w znalezieniu odpowiedzi na pytanie o jawność lobbingu w Unii Europejskiej. Problem ten wynika z tego, że przedstawiony w pracy proces regulacji lobbingu w Unii Europejskiej jest procesem relatywnie nowym. Mimo mnogości i łatwego dostępu do materiałów przedstawiających proces wprowadzenia regulacji, brak jest raportów czy analiz podsumowujących ten temat. Materiały takie byłby pomocne w ocenie wprowadzonych rozwiązań i pozwoliłyby trafniej przedstawić perspektywy dalszego rozwoju lobbingu na arenie europejskiej. Dlatego też praca jest przede wszystkim próbą przedstawienia wprowadzonych w niedawnym czasie rozwiązań regulacyjnych względem lobbingu w Unii Europejskiej. Regulacja lobbingu europejskiego to proces wciąż żywy i ciągle zmienny, dlatego zaprezentowane w pracy wnioski stanowią jedynie punkt wyjścia dla przyszłych badaczy.