Przeglądaj wg Autor "Krzak, Irena"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Odporność na stres a zdolność podejmowania decyzji(2011-06-30 16:28:55) Krzak, Irena; Bulzak, AndrzejPraca dotyczy wpływu stresu na zdolność podejmowania decyzji. Składa się z dwóch części. W części pierwszej zaprezentowane zostały teoretyczne zagadnienia związane z problematyką funkcjonowania człowieka w sytuacjach zawodowych i psychologiczne aspekty pracy. Omówiono również zjawisko stresu, konsekwencje i sposoby radzenia sobie z nim oraz proces podejmowania decyzji. Podjęto także rozważania w kontekście wpływu stresu na podejmowanie decyzji. Część druga – empiryczna zawiera wyniki badań przeprowadzonych w grupie zawodowej nauczycieli oraz ich analizę. Próba obejmowała 60 osób, w tym 43 kobiety i 17 mężczyzn pracujących w dwóch szkołach średnich. Na zadawane pytania odpowiadali nauczyciele przedmiotów: humanistycznych, zawodowych, ścisłych i innych. Grupa była zróżnicowana pod względem wieku oraz stażu pracy. Do badań została wykorzystana ankieta zawierająca 20 pytań, która została umieszczona jako załącznik tej pracy. Wyniki badań eksponowano za pomocą wykresów, tabel oraz opisów. Na podstawie opracowanych badań można było stwierdzić, że zawód nauczyciela znajduje się w grupie zawodów narażonych na działanie stresu. Hipotezy sformułowane na potrzeby tej pracy potwierdziły się. W większości to kobiety i nauczyciele z krótkim stażem pracy wykazali podatność na czynniki stresogenne. Ale jak wykazały badania to również kobiety i młode osoby łatwiej sobie z nim radzą.Pozycja Stres i jego wpływ na funkcjonowanie człowieka w środowisku pracy(2009-06-09 09:44:09) Krzak, Irena; Bulzak, AndrzejWieloletnia praca w szkole pozwala zebrać bagaż doświadczeń, które są cennym materiałem do analizy i próby wyjaśnienia wielu zjawisk i procesów, mających miejsce podczas pracy w szkole. Bycie nauczycielem polega nie tylko na wyłożeniu materiału i wpisaniu ocen do dziennika. To przede wszystkim kontakt z drugim człowiekiem, próba zrozumienia jego emocji i motywów, które kierują jego postępowaniem. Szkoła jest miejscem w którym nauczyciel konfrontuje swoje umiejętności z oczekiwaniami uczniów, przełożonych, rodziców. Są to niejednokrotnie sytuacje trudne, wymagające wyczucia i zrozumienia dla drugiego człowieka. Do tego dochodzi niski prestiż społeczny zawodu, niezadowalające zarobki i brak odpowiedniego wyposażenia. Wszystko to razem sprawia, że stres jest nieodłącznym towarzyszem pracy nauczyciela. Dlatego właśnie ten temat wymaga wiele uwagi i zainteresowania. Zrozumienie mechanizmów powstawania stresu i walki z nim, gwarantuje bowiem sukces w pracy zawodowej i w życiu osobistym. W części teoretycznej pracy omówiona została problematyka stresu, jego przyczyn i skutków. Następnie scharakteryzowano fazy rozwoju człowieka ze szczególnym uwzględnieniem okresu dorosłości. Przedstawiono również środowisko pracy i źródła stresu, jakie się z nim wiążą. Natomiast w części empirycznej uwzględnione zostały podstawy metodologiczne przeprowadzonych badań. Scharakteryzowano również ich wyniki pod kątem weryfikacji postawionych hipotez.