Przeglądaj wg Autor "Kwiatkowska, Lucyna"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Analiza oporu wobec zmian restrukturyzacyjnych i sposobów jego niwelowania w Poczcie Polskiej S.A. na przykładzie CP ORJ w Nowym Sączu(2011-10-15 20:25:16) Kwiatkowska, Lucyna; Choroszczak, JerzyPrzedmiotem zainteresowania niniejszej pracy jest zagadnienie występowania oporu wobec zmian restrukturyzacyjnych, który występuje wśród pracowników Poczty Polskiej i sposobów jego niwelowania. Ponieważ w firmie tej dokonują się obecnie największe zmiany od czasu transformacji polskiej gospodarki w pracy omówiono zagadnienia związane z przyczynami i istotą zmian restrukturyzacyjnych, wskazano także obszary działań restrukturyzacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem zmian i działań podejmowanych w Poczcie Polskiej. Omówiono także podstawowe metody restrukturyzacji. W oparciu o badania ankietowe przeprowadzone na licznej, bo 88 osobowej grupie pracowników Oddziału Rejonowego Centrum Poczty w Nowym Sączu /spośród 1384 osób zatrudnionych w tej jednostce organizacyjnej Poczty Polskiej/ dokonano oceny i analizy oporu towarzyszącego zmianom restrukturyzacyjnym wdrażanym w tym przedsiębiorstwie z uwzględnieniem jego charakteru, przyczyn powstawania i skutków tego zjawiska. Celem tej niezwykle ważnej analizy było ustalenie głównych przyczyn oporu pracowników wobec wdrażanych w firmie zmian oraz odpowiedź na pytanie czy kierownictwo Poczty Polskiej podjęło odpowiednie i wystarczające działania, aby opór ten zniwelować. Z przeprowadzonego badania nasuwają się jednoznaczne wnioski, iż już przy opracowywaniu koncepcji strategii zmian w firmie, kierownictwo powinno prowadzić właściwą politykę informacyjną, jak również angażować w ten proces jak największą liczbę swoich pracowników. Dialog, właściwa informacja i wzajemna komunikacja wewnętrzna zamiast konfrontacji, to najlepsze sposoby osłabiania i eliminowania oporu pracowników wobec wdrażanych zmian w każdej firmie.Pozycja Wykorzystanie metody spin – off w realizowaniu strategii restrukturyzacyjnej przedsiębiorstwa na przykładzie firmy Poczta Polska S.A.(2013-07-22 20:36:11) Kwiatkowska, Lucyna; Choroszczak, JerzyZazwyczaj restrukturyzacja przedsiębiorstw jest kojarzona z zamiarem połączenia się z silniejszym podmiotem gospodarczym, lub przejęciem innego podmiotu. Celem takich działań jest realizacja strategii polegającej na wchodzeniu w nowe obszary działalności. Firmy za wszelką cenę, chcą zdobyć znaczącą pozycję konkurencyjną, a nawet status leadera w danej branży. Nie zawsze jest to właściwa i przemyślana linia strategiczna. Łączenie, czy też przejmowanie innych organizmów gospodarczych i wchodzenie w nowe obszary aktywności rynkowej niesie również ogromne ryzyko. Wymaga nie tylko jednorazowego dokapitalizowania, ale również dużych bieżących nakładów finansowych. Dla firmy, która przeżywa kryzys i potrzebuje zmian jest to bardzo niebezpieczne. Inną metodą restrukturyzacji jest metoda spin – off, która z drugiej strony może być bardzo atrakcyjnym sposobem reformowania anachronicznej organizacji. Głównym celem badawczym podjętym w niniejszej pracy było dokonanie analizy skuteczności zastosowania metody spin – off w realizacji strategii Poczty Polskiej. Najistotniejszym jest odpowiedź na pytanie odnośnie wykorzystania tego narzędzia w przebudowie całego systemu organizacyjnego tej firmy. Czy przyniosło tej firmie pozytywne rezultaty i czy przyniesie je w najbliższej przyszłości. Czy poszczególne zmiany w sferze organizacyjnej nakreślone i realizowane w nowej strategii Poczty Polskiej S.A. są spójne i czy rzeczywiście zapewnią tej firmie osiągnięcie celu jakim zdobycie na rynku usług pocztowo- finansowo – logistycznym pozycji leadera. Ponieważ restrukturyzacja przedsiębiorstwa przez jego podział nie jest powszechnym działaniem w restrukturyzacji polskich firm, w przedmiotowej pracy, chciałam zwrócić uwagę, iż jedną z pierwszych polskich dużych firm, w której dokonano podziałów i wydzieleń było Państwowe Przedsiębiorstwo Użyteczności Publicznej Polska Poczta Telegraf i Telefon . Analizując zmiany jakie dokonały się na przestrzeni dwóch ostatnich dekad w przedsiębiorstwie Poczta Polska powstałym w wyniku podziału PPTiT polegające m.in. na racjonalizacji formy organizacyjnej, uproszczeniu struktury wewnętrznej, a następnie wydzieleniu jednostek biznesu i zapowiadanej dalszej segmentacji przedsiębiorstwa, wydaje się, iż Poczta Polska nie tylko wyszła z zapaści w jakiej się znalazła na początku lat 90. XX wieku, ale jest obecnie najważniejszym graczem na zliberalizowanym rynku usług pocztowo – logistycznych. Na uwagę zasługuje fakt, iż Poczta osiąga dodatni wynik kurczenia się tradycyjnego rynku usług pocztowych. Na podstawie przeprowadzonych badań można powiedzieć, iż dzięki konsekwentnemu wdrażaniu strategii firma ta odniosła sukces. Oczywiście przed Pocztą jeszcze długa droga, ale już obecnie widać wyniki wdrażanych zmian. Jeśli dalej strategia będzie wdrażana z taką determinacją jak obecnie, a kierownictwo będzie właściwie reagować i dostosowywać zmiany do zmieniającego się otoczenia i uwzględniać potrzeby klientów, to firma ta jeszcze wyraźniej wzmocni pozycję leadera na rynku usług pocztowo – logistycznych. Uważam, iż metoda spin-off została skutecznie i efektywnie wykorzystana do realizacji strategii restrukturyzacyjnej oraz przebudowy jednej z największej firm państwowych w Polsce jakim jest Poczta Polska S.A i już przyczynia się do budowy konkurencyjnego i rentownego systemu w oparciu o usługi pocztowo - finansowo - logistyczne. Dzięki konsekwentnie prowadzonej restrukturyzacji tą metodą udało się dotychczas w Poczcie Polskiej przede wszystkim obniżyć koszty funkcjonowania, podnieść sprawność zarządzania, poprawić jakość realizowanych usług, wprowadzić dla klientów pakiet tzw. usług „szytych na miarę” poszerzając ofertę o usługi bankowe i ubezpieczeniowe. W konsekwencji prowadzona tą metodą strategia zmierza do osiągnięcia przez grupę kapitałową Poczty Polskiej S.A. kluczowej pozycji w tych segmentach usług i zapewnienia trwałej rentowności.