Przeglądaj wg Autor "Majkrzak, Dorota"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Percepcja wsparcia społecznego a samoocena u młodzieży(2014-07-10 23:44:13) Majkrzak, Dorota; Grygielski, MichałAdolescencja jest ważnym okresem w rozwoju człowieka, w którym dokonuje się wiele istotnych zmian. Młodzież w tym okresie kształtuje postawę wobec samych siebie, swoich cech osobowości, posiadanych umiejętności i wad, co stanowi ważny komponent obrazu własnej osoby. Przedmiotem pracy są powiązania zachodzące pomiędzy percepcją wsparcia społecznego, a samooceną u młodzieży. Przeprowadzone zostały badania psychologiczne za pomocą następujących metod: Wielowymiarowego Kwestionariusza Samooceny (MSEI) E.J. O’Brien’a, S. Epstein’a oraz Skali Wsparcia Społecznego K. Kmiecik-Baran. W badaniu wzięła udział młodzież licealna w liczbie 240 osób, w wieku od 16 do 18 lat, wśród których znajdowało się 121 chłopców oraz 119 dziewcząt. Analizy statystyczne, polegające na analizie korelacji oraz istotności różnic między wyodrębnionymi grupami, pozwoliły na weryfikację hipotez oraz sformułowanie wniosków końcowych: wraz ze wzrostem doświadczanego wsparcia społecznego, wzrasta poziom samooceny. Młodzież z wysoką samooceną cechuje się wysokim wsparciem informacyjnym, instrumentalnym, wartościującym i emocjonalnym. Występują również różnice w zakresie samooceny u adolescentów z niskim i wysokim wsparciem społecznym. Wysokie wsparcie wartościujące wiąże się z większą samoakceptacją moralną oraz zdolnościami przywódczymi, zaś wsparcie emocjonalne, z wyższą samokontrolą oraz oceną własnej atrakcyjności fizycznej. Młodzi ludzie doceniający swoje zdolności oraz zaangażowani w bliskie związki z innymi, bardzo często doświadczają różnych form wsparcia od otoczenia.