Przeglądaj wg Autor "Mazur, Zbigniew"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 44
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Analiza alternatywnych źródeł finansowania przez przedsiębiorstwo zakupu środków trwałych(2006) Bieda Bogusław; Mazur, ZbigniewW okresie dynamicznego rozwoju działalności kredytowej banków komercyjnych w Polsce, zaczęła się również rozwijać działalność leasingowa. Na początku, ta forma finansowania nie cieszyła się jednak zbyt dużym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców. Być może było to spowodowane tym, że ten rodzaj działalności przez wiele lat nie regulowały w Polsce żadne powszechnie obowiązujące akty prawne, co powodowało dowolność w interpretacji zagadnień dotyczących leasingu i zapisów zawieranych umów leasingowych. To z kolei było przyczyną wielu niejasności i problemów, szczególnie w przypadku kontaktów przedsiębiorców z urzędami skarbowymi, dotyczących podatkowych skutków zawieranych przez nich umów leasingu. Dopiero kilka lat temu leasing został uregulowany w polskim prawie cywilnym i podatkowym. Ujednolicenie przepisów, co do warunków jakie musi spełniać umowa leasingowa oraz jasno sprecyzowane korzyści podatkowe dla podmiotów gospodarczych korzystających z leasingu spowodowały wzrost zainteresowania tym źródłem pozyskiwania środków na finansowanie działalności gospodarczej. W chwili obecnej leasing w Polsce cechuje wysoka dynamika rozwoju i jest on coraz bardziej powszechną formą finansowania przedsięwzięć inwestycyjnych. Celem niniejszej pracy jest przybliżenie problematyki finansowania działalności gospodarczej przy wykorzystaniu zewnętrznych źródeł pozyskiwania kapitału, jakimi są kredyt bankowy i leasing oraz zwrócenie uwagi na elementy, które odgrywają zasadniczą rolę przy dokonywaniu przez przedsiębiorców wyboru pomiędzy powyższymi formami finansowania majątku trwałego.Pozycja Analiza bezrobocia w powiecie tarnowskim w latach 1999-2011(2012-09-17 19:56:54) Kuta, Agnieszka; Mazur, ZbigniewCelem pracy jest przedstawienie zjawiska bezrobocia, ustalenie jego wielkości i natężenia w powiecie tarnowskim oraz ukazanie działań podejmowanych przez tutejszy Urząd Pracy na rzecz walki z bezrobociem. Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale w oparciu o literaturę przedmiotu, omówiona została istota bezrobocia, przyczyny, skutki oraz mechanizmy jego powstawania. Drugi rozdział dotyczy polityki państwa i Unii Europejskiej na rynku pracy w zakresie przeciwdziałania bezrobociu. Trzeci rozdział zawiera metody służące zwalczaniu bezrobocia, a realizowane przez Urząd Pracy na lokalnym rynku pracy. Rozdział czwarty poświęcony jest analizie bezrobocia w powiecie tarnowskim. Ukazana została struktura osób bezrobotnych, zaprezentowany został obraz zmian sytuacji na rynku pracy powiatu tarnowskiego w latach 1999-2011. Podstawowe znaczenie przy realizacji niniejszej pracy miały materiały udostępnione przez Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowie, tj. dane statystyczne, sprawozdania oraz informacje dotyczące rynku pracy w regionie tarnowskim.Pozycja Analiza działalności banku spółdzielczego na rynku usług finansowych na przykładzie Banku Spółdzielczego Rzemiosła w Krakowie(2012-09-18 16:03:37) Pawłowicz, Małgorzata; Mazur, ZbigniewCelem pracy jest analiza działalności banku spółdzielczego na rynku usług finansowych na przykładzie Banku Spółdzielczego Rzemiosła w Krakowie. W rozdziale pierwszym został przedstawiony polski system bankowy, jego uregulowania prawne. Wyjaśniono pojęcie banku, jego rolę w gospodarce oraz zostały wymienione podstawowe czynności wykonywane przez banki. Rozdział drugi został poświęcony bankowości spółdzielczej. Omówiono w nim rozwój bankowości spółdzielczej na ziemiach polskich. Przedstawiono dwa największe zrzeszenia banków spółdzielczych: Spółdzielczą Grupę Bankową oraz Bank Polskiej Spółdzielczości, w którym zrzeszony jest Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie. Trzeci, empiryczny rozdział, zawiera podstawowe informacje dotyczące Banku Spółdzielczego Rzemiosła w Krakowie, jego zakres działania oraz wytyczone cele. Przedstawiona została oferta skierowana zarówno dla klienta indywidualnego oraz instytucjonalnego. W rozdziale tym dokonano analizy, działalności depozytowo-kredytowej, przychodów i kosztów z tytułu odsetek i prowizji, wyników finansowych i współczynników wypłacalności na przestrzeni 3 lat tj. 2009-2011. W pracy wykorzystano przede wszystkim publikacje z zakresu bankowości oraz materiały źródłowe udostępnione przez bank. Reasumując można stwierdzić, że działalność banku Spółdzielczego Rzemiosła w Krakowie zmierza we właściwym kierunku, jednakże bank musi dokonać wszelkich starań, aby świadczone przez niego usługi zarówno kredytowe jak i pozostałe były cały czas na najwyższym poziomie, co zachęci nowych klientów do korzystania z tych usług. Efektywność będzie znacznie lepsza, a co za tym idzie spowoduje wzrost zysku.Pozycja Analiza finansowa przedsiębiorstwa na podstawie sprawozdań finansowych na przykładzie KGHM Polska Miedź S.A.(2013-09-13 15:05:53) Zabawa, Katarzyna; Mazur, ZbigniewCelem pracy jest ocena funkcjonowania przedsiębiorstwa w oparciu o analizę finansową na podstawie jednostkowych sprawozdań finansowych z 2010 i 2011 roku oraz wykazanie wyników analizy finansowej wyznaczonych elementów działalności KGHM Polska Miedź S.A. Przy podsumowaniu wyników finansowych spółki posłużyły informacje, które zawarte są w bilansie, rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych. KGHM Polska Miedź S.A. jest przedsiębiorstwem przemysłowym z wieloletnią tradycją oraz jest prężnie działającą firmą na rynku polskim jak i światowym, dlatego w dobie kryzysu wymaga zbadanie jego sytuacji finansowej. W rozdziale pierwszym zaprezentowano sposoby analizy działalności przedsiębiorstwa oraz opisano istotę analizy finansowej i jej metody. Obejmuje on również formy prezentacji wyników analiz. W rozdziale drugim scharakteryzowano materiały źródłowe wykorzystywane w analizie finansowej oraz sprawozdania finansowe. Opisano także analizę wskaźnikową i grupy wskaźników analizy finansowej. W trzecim rozdziale przedstawiono przedsiębiorstwo KGHM Polska Miedź S.A. z uwzględnieniem jego historii i działalności. Przeprowadzono analizę SWOT przedsiębiorstwa. Dokonano również analizy finansowej na podstawie jednostkowych sprawozdań finansowych z 2010 i 2011 roku przedsiębiorstwa KGHM Polska Miedź S.A. Podsumowując, analiza finansowa to kluczowe narzędzie przy ocenie działalności każdego przedsiębiorstwa działającego na rynku. Towarzyszy ona nierozłącznie kontroli określonych celów, a także obserwacji, czy firma nie jest zmuszona, aby podjąć właściwe czynności naprawcze.Pozycja Analiza finansowo-ekonomiczna przedsiębiorstwa na przykładzie Spółdzielni Produkcji Rolnej „Diament”(2012-11-28 13:59:37) Skotnicka, Beata; Mazur, ZbigniewCelem niniejszej pracy jest zbadanie jak przy pomocy podstawowych sprawozdań finansowych, wykorzystując metody analizy finansowej, można ocenić badane przedsiębiorstwo oraz czy uzyskane wyniki mogą stanowić punkt wyjścia do dalszych działań w kierunku rozwoju firmy. Sprawozdania finansowe są źródłami danych do analizy działalności przedsiębiorstwa. Dzięki nim można dowiedzieć się o majątku firmy tj. aktywach oraz sposobie finansowania tego majątku tj. o pasywach. Dokładniejsze informacje o tym, jak funkcjonuje przedsiębiorstwo można uzyskać za pomocą analizy wskaźnikowej, która bada płynność przedsiębiorstwa, rentowność, zadłużenie czy też efektywność wykorzystania majątku. Podsumowując dane zawarte w tej pracy można stwierdzić, że po okresie niepowodzeń, jakie przeżywały wszystkie polskie spółdzielnie, Spółdzielnia „Diament” stosunkowo szybko i dobrze przystosowała się do obecnych warunków i wymagań rynkowych, a trafność podejmowanych inwestycji gwarantuje jej dalszy intratny rozwój.Pozycja Analiza gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego na podstawie gminy Wietrzychowice(2013-06-05 23:43:58) Szwedo, Aneta; Mazur, ZbigniewCelem pracy jest przedstawienie zasad funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego oraz analiza gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie gminy Wietrzychowice w latach 2008-2011. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy rozdział zawiera teoretyczne podstawy dotyczące finansów publicznych. W drugim rozdziale omówiono dochody gminy, z takich źródeł jak podatki, subwencje, dotacje celowe i opłaty. Przedstawiono wydatki na realizację zadań własnych bądź powierzonych gminie przez administrację rządową. W trzecim rozdziale przedstawiono analizę gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie gminy Wietrzychowice w latach 2008-2011. Analiza obejmuję charakterystykę gminy, źródła dochodów i wydatków gminy oraz wynik finansowy gminy Wietrzychowice w latach 2008-2011. W pracy wykorzystano literaturę związaną z tematyką samorządu terytorialnego i gospodarką finansową. Część empiryczna opiera się na udostępnionych sprawozdaniach z wykonania budżetu gminy Wietrzychowice za lata 2008-2011 oraz stronie internetowej gminy Wietrzychowice. Podsumowując należy stwierdzić, iż prawidłowo zarządzane finanse przyczyniają się do rozwoju gminy, jej promowania, ale głównie pozwalają jej mieszańcom mieć poczucie bezpieczeństwa. To właśnie gospodarka finansowa ma wpływ na to w jakim stopniu zaspokaja się potrzeby mieszkańców.Pozycja Analiza gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie Urzędu Miasta i Gminy w Szczucinie(2012-09-20 09:26:40) Kupiec, Justyna; Mazur, ZbigniewCelem pracy jest analiza struktury finansów gminy, najniższego szczebla jednostki samorządu terytorialnego. Analiza ta obejmuje dochody i wydatki budżetowe Urzędu Miasta i Gminy Szczucin. Badania obejmują lata 2007 – 2011 i przeprowadzone zostały na podstawie Sprawozdań Burmistrza Miasta i Gminy Szczucin z wykonania budżetu Gminy Szczucin. Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym zostały przedstawione wybrane zagadnienia dotyczące polskiego systemu finansów publicznych tj.: przedmiot finansów publicznych, zakres sektora finansów publicznych, funkcje finansów publicznych, zasady gospodarowania finansami publicznymi, definicja i funkcje budżetu państwa, dochody i wydatki budżetu centralnego oraz deficyt budżetowy i dług publiczny. Rozdział drugi charakteryzuje funkcjonowanie gminy, jako podstawowej jednostki samorządu terytorialnego i zawiera w szczególności: ogólną charakterystykę samorządu terytorialnego, zadania i zakres działalności gminy, omówienie procedury opracowania, uchwalenia i wykonania budżetu gminy, a także kontrolę nad jego wykonaniem, oraz omówienie dochodów i wydatków budżetowych gminy. Rozdział trzeci zawiera krótką charakterystykę Gminy oraz analizę dochodów i wydatków budżetowych gminy Szczucin w latach 2007 – 2011. W rozdziale tym zostały również zestawione wydatki i dochody budżetowe w celu poznania ogólnej kondycji finansowej Gminy. Do napisania niniejszej pracy wykorzystano ogólnie dostępną literaturę przedmiotu z zakresu finansów publicznych i samorządu terytorialnego, akty prawne (ustawy), informacje zaczerpnięte ze stron internetowych oraz materiały źródłowe udostępnione przez Urząd Miasta i Gminy Szczucin.Pozycja Analiza opłacalności działalności handlowej małej firmy na przykładzie firmy rodzinnej(2004) Gajska Beata; Mazur, ZbigniewCelem pracy jest analiza finansowych mechanizmów działania małej firmy na przykładzie działalności w latach 2000-2003 rodzinnej firmy „Piccolo”. Przedstawiono rolę przedsiębiorczości w kreowaniu biznesu oraz w podnoszeniu efektywności przedsięwzięć gospodarczych. Opisano metodykę oceny efektywności ekonomiczno-finansowej małych jednostek gospodarczych oraz przedstawiono wpływ kosztów na wynik finansowyPozycja Analiza porównawcza metod wyceny ryzyka zawodowego na podstawie wybranych stanowisk pracy w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w Krakowie Delegatura w Tarnowie(2012-06-19 14:18:31) Mazur, Zbigniew; Nalepka, AdamRyzyko towarzyszy każdej działalności człowieka zarówno zawodowej, jak i prywatnej, a w powszechnym rozumieniu wiąże się ono z możliwością poniesienia strat przez dokonanie niewłaściwego wyboru lub złego działania. Jest ono związane z występowaniem zagrożeń w miejscu pracy. W tym opracowaniu przedstawiono sześć metod, a cztery z nich zastosowano do oceny ryzyka na przykładowych stanowiskach pracy w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w Krakowie. Poszerzone badanie dotyczy stanowiska kierowcy-próbobiorcy oraz pracownika laboratorium – chemika-laboranta. Metody, które w pełni udało się zastosować to: Metoda RISK SCORE, Metoda PHA (Preliminary Hazard Analysis) – Wstępna Analiza Zagrożeń, Metoda MIL STD 882 oraz Metoda według Polskiej Normy PN-N 18002:2000. Przy wyborze metody oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy należy się kierować jak najlepszym opisem dającym obraz i identyfikację zagrożeń oraz sposoby jego eliminacji, należy także uwzględnić wiedzę i umiejętności wykonującego pracę pamiętając że najważniejszy jest człowiek i jego bezpieczeństwo. Zakres pracy obejmuje: - przegląd metod oceny ryzyka zawodowego, - analiza i ocena wypadków przy pracy w WIOŚ w Krakowie, - identyfikacja zagrożeń na stanowisku kierowcy-próbobiorcy oraz chemika-laboranta - wykonanie oceny ryzyka zawodowego dla kilku przykładowych stanowisk wieloma metodami oraz próba ich porównania, - wnioski z przeprowadzonego porównania metod oceny ryzyka zawodowego.Pozycja Analiza prawnych form zabezpieczeń kredytów na przykładzie Banku Spółdzielczego w Piwnicznej Zdroju(2006) Majocha Justyna; Mazur, ZbigniewNajbardziej znaczącym produktem bankowym w jego działalności przynoszącym największy dochód a zarazem bardzo ryzykownym jest działalność kredytowa. Stąd też wniosek, iż podstawowym założeniem polityki kredytowej banków jest inwestowanie pozyskanych środków (przy tym zaspokajanie potrzeb kredytowych) w sposób jak najbardziej bezpieczny dla depozytariuszy, oraz zapewniający osiąganie zysku. Założenia tej polityki, w tym metody postępowania przy ocenie wniosków kredytowych, są przedmiotem szczegółowych regulacji zewnętrznych jak i wewnętrznych banku. Banki spółdzielcze dążą do zminimalizowania ryzyka kredytowego poprzez stosowanie odpowiednich zabezpieczeń spłat, procedur związanych z udzieleniem kredytu i poprzez bieżące monitorowanie ich spłat. Celem niniejszej pracy jest analiza prawnych form zabezpieczeń kredytów na przykładzie Banku Spółdzielczego w Piwnicznej Zdroju. W pracy przedstawiono początki i rozwój spółdzielczości bankowej w Europie, oraz charakterystykę i uwarunkowania funkcjonowania polskiej bankowej spółdzielczości. Scharakteryzowano działalność operacyjną banków z naciskiem na działalność kredytową oraz skupiono się nad instrumentami prawnymi, jakimi bank dysponuje aby zminimalizować ryzyko, które ponosi przy udzielaniu kredytów. Dokonano analizy działalności kredytowej Banku Spółdzielczego w Piwnicznej Zdroju, opisano procedury stosowane przy udzielaniu kredytów oraz najczęściej wykorzystywane prawne formy zabezpieczeń kredytów.Pozycja Analiza ryzyka kredytowego podmiotu gospodarczego na przykładzie Banku BPH S.A. O Nowy Sącz(2004) Baranowska Iwona; Mazur, ZbigniewCelem pracy jest dokonanie oceny procesów związanych z analizą i weryfikacją decyzji kredytowych dla podmiotów gospodarczych na przykładzie Banku BPH S.A. O/Nowy Sącz. Przedstawiono strukturę wniosku kredytowego, istotne elementy umowy kredytowej oraz metodologię badania sytuacji finansowej kredytobiorcy przez bank. Dokonano oceny i weryfikacji informacji zawartych we wniosku kredytowym oraz ukazano metody służące do oceny zdolności kredytowej i ryzyka kredytowego. Przedstawiono prowadzoną przez bank politykę kredytową oraz dokonano oceny rzeczywistego wniosku kredytowego.Pozycja Analiza wpływu formy opodatkowania na wynik finansowy na przykładzie firmy handlowej(2012-09-17 17:31:36) Sołtys, Monika; Mazur, ZbigniewCelem niniejszej pracy jest przedstawienie różnych form opodatkowania, ich wad i zalet, struktury, a także wpływu na wynik finansowy. Praca ta wskazuje także, jaka forma opodatkowania jest najbardziej korzystna dla małego przedsiębiorcy i co kształtuje ten wybór. Praca składa się z czterech rozdziałów. Rozdział I przedstawia zarys systemu finansowego i systemu podatkowego w Polsce. W szczególności omówione zostały zasady, funkcje i cechy podatków. Ukazana została także klasyfikacja poszczególnych podatków. Rozdział II przedstawia formy prawne i czynności związane z rozpoczęciem działalność gospodarczej, a także pojęcie przedsiębiorcy. W rozdziale III omówione zostały formy opodatkowania osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, warunki umożliwiające z nich skorzystanie oraz ich zalety i wady. Omówiono także budowę i sposób prowadzenia Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. W rozdziale IV przedstawiono analizę firmy handlowej „BAMBI” oraz symulację podatku różnymi formami opodatkowania. Niniejszą pracę napisano opierając się na literaturze przedmiotu oraz obowiązujących aktach prawnych. W części empirycznej wykorzystano informacje dostępne w Internecie oraz materiały źródłowe udostępnione przez firmę „BAMBI”. Przeprowadzona symulacja podatkowa firmy „BAMBI” wskazuje, że najbardziej opłacalną formą opodatkowania jest skala podatkowa.Pozycja Analiza wykorzystania środków unijnych w finansowaniu przedsięwzięć inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego na przykładzie gminy Dębica(2011-10-04 08:35:57) Gruszka, Aneta; Mazur, ZbigniewCelem pracy jest przedstawienie i próba analizy działań będących w gestii samorządu terytorialnego, zwłaszcza dotyczących sfery finansowej, dzięki którym następuje realizacja zadań, również przy wykorzystaniu unijnych programów operacyjnych, w ramach których są pozyskiwane środki finansowe umożliwiające jednostkom samorządu terytorialnego podejmowanie i realizowanie zamierzonych celów zawiązanych z różnego rodzaju lokalnymi przedsięwzięciami inwestycyjnymi. Praca składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówiona została istota funkcjonowania samorządu terytorialnego z uwzględnieniem struktury samorządowej. Rozdział ten zawiera także charakterystykę gminy, jako podstawowej jednostki samorządu. W drugim rozdziale scharakteryzowano finansowe aspekty dotyczące funkcjonowania gminy: budżet, źródła dochodów uzyskiwanych przez gminę oraz dodatkowe źródła, z których gmina może korzystać. Rozdział trzeci w całości poświęcono funduszom unijnym oraz programom operacyjnym, z których mogą korzystać lokalne samorządy. Przedstawiono także system wdrażania i warunki korzystania z programów jakimi dysponuje Unia Europejska. W czwartym rozdziale przestawiono krótką charakterystykę gospodarki finansowej gminy Dębica w latach 2007-2010, oraz podjęto próbę analizy wykorzystania pozyskanych środków unijnych jako źródła współfinansującego inwestycje zrealizowane przez gminę na przestrzeni ostatnich lat. W pracy została wykorzystana dostępna literatura przedmiotu, akty prawne, źródła internetowe oraz udostępnione przez gminę Dębica materiały.Pozycja Dochody własne w finansowaniu działalności samorządu terytorialnego na przykładzie Gminy Uście Gorlickie(2006) Oleś, Marek; Mazur, ZbigniewCelem pracy jest przedstawienie integralnej części finansów sektora publicznego, jaką stanowią finanse samorządu terytorialnego. Analiza zostanie dokonana głównie pod kątem dochodów własnych tych jednostek i zostanie zobrazowana na przykładzie gminy wiejskiej Uście Gorlickie. Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale zostały przedstawione zasady funkcjonowania systemu finansów publicznych państwa i samorządów oraz omówiono podstawy prawne, w oparciu o które funkcjonują jednostki samorządu terytorialnego. Rozdział drugi dotyczy finansowania jednostek samorządu terytorialnego, ze szczególnym uwzględnieniem źródeł pozyskiwania dochodów przez gminę. W rozdziale trzecim przedstawione zostały zagadnienia dotyczące budżetów samorządowych. Omówiono procedurę tworzenia projektu budżetu oraz jego uchwalania i wykonywania, a także kompetencje jednostek i organów odpowiedzialnych za realizację działalności kontrolnej w stosunku do samorządu i jego organów. W ostatnim, czwartym rozdziale przedstawiono charakterystykę społeczno-gospodarczą Gminy Uście Gorlickie, jej uwarunkowania demograficzne oraz bieżący stan infrastruktury, będące wyznacznikiem przyszłego rozwoju tej gminy. W tym samy rozdziale, poprzez wykonaną analizę budżetu Gminy Uście Gorlickie za okres ostatnich pięciu lat (2001-2005) zobrazowano jej gospodarkę finansową. W pracy wykorzystano literaturę przedmiotu. Podstawą do przedstawienia źródeł dochodów gminy i ich struktury, były ustawy, uchwały Rady Gminy Uście Gorlickie oraz sprawozdania. Do przedstawiania charakterystyki społeczno-gospodarczej gminy wykorzystano informacje udostępnione przez miejscowy Urząd Gminy.Pozycja Dochody własne w finansowaniu działalności samorządu terytorialnego na przykładzie Gminy Uście Gorlickie(2006) Oleś, Marek; Mazur, ZbigniewCelem pracy jest przedstawienie integralnej części finansów sektora publicznego, jaką stanowią finanse samorządu terytorialnego. Analiza zostanie dokonana głównie pod kątem dochodów własnych tych jednostek i zostanie zobrazowana na przykładzie gminy wiejskiej Uście Gorlickie. Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym zostały przedstawione zasady funkcjonowania systemu finansów publicznych państwa i samorządów oraz omówiono podstawy prawne, w oparciu o które funkcjonują jednostki samorządu terytorialnego. Rozdział drugi dotyczy finansowania jednostek samorządu terytorialnego, ze szczególnym uwzględnieniem źródeł pozyskiwania dochodów przez gminę. W rozdziale trzecim przedstawione zostały zagadnienia dotyczące budżetów samorządowych. Omówiono procedurę tworzenia projektu budżetu oraz jego uchwalania i wykonywania, a także kompetencje jednostek i organów odpowiedzialnych za realizację działalności kontrolnej w stosunku do samorządu i jego organów. W ostatnim rozdziale przedstawiono charakterystykę społeczno-gospodarczą Gminy Uście Gorlickie, jej uwarunkowania demograficzne oraz bieżący stan infrastruktury, będące wyznacznikiem przyszłego rozwoju tej gminy. W tym samy rozdziale, poprzez wykonaną analizę budżetu Gminy Uście Gorlickie za okres ostatnich pięciu lat (2001-2005) zobrazowano jej gospodarkę finansową. W pracy wykorzystani literaturę przedmiotu, ustawy, uchwały Rady Gminy Uście Gorlickie, oraz sprawozdania z wykonania budżetu gminy w latach 2001-2005.Pozycja Dylemat występowania pomocy publicznej w podmiotach finansowanych ze środków publicznych na przykładzie projektów realizowanych przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie(2014-09-29 19:50:25) Mazur, Zbigniew; Choroszczak, JerzyPrzystąpienie Polski do Unii Europejskiej otworzyło możliwość korzystania przez podmioty publiczne i gospodarcze ze środków pomocowych stanowiących element wspólnotowej polityki spójności. Oprócz zadań ustawowych, jednostki administracji rządowej czy samorządowej często biorą czynny udział w obrocie gospodarczym, prawidłowe zakwalifikowanie wsparcia udzielanego ze środków pomocowych staje się zagadnieniem trudnym i niosącym w konsekwencji duże ryzyko. Ryzyko to ma podwójny charakter. Po pierwsze - identyfikacja wsparcia jako pomocy publicznej wiąże się z możliwością obniżenia poziomu dofinansowania projektu. Po drugie – błędne uznanie, że wsparcie nie stanowi pomocy publicznej skutkuje koniecznością zwrotu środków wraz z odsetkami oraz zakazem udzielania nowej pomocy do czasu zwrotu pomocy niezgodnej z przepisami. W niniejszej pracy przedstawiony został problem prawidłowego zakwalifikowania środków pomocowych we wnioskach aplikacyjnych jednostki rządowej administracji specjalnej. Podstawę do rozważań stanowić będą projekty zrealizowane w latach 2008-2013 przez WIOŚ w Krakowie, sfinansowane ze środków NMF i MRPO. Projekty te miały zróżnicowany charakter, a tym samym zróżnicowane przesłanki do analizy. Celem badawczym pracy była odpowiedź na pytanie, czy w przypadku podmiotów finansowanych ze środków publicznych, w tym głównie jednostek administracji publicznej, można w każdym przypadku i z góry wykluczyć, że wsparcie udzielane na realizację projektów współfinansowanych ze środków pomocowych stanowi pomoc publiczną. W przypadku projektów współfinansowanych ze środków pomocowych, realizowanych przez podmioty finansowane ze środków publicznych, ze względu na zróżnicowany charakter ich działalności, w żadnym przypadku, nie można wykluczyć, że udzielone wsparcie stanowi pomoc publiczną.Pozycja Finansowanie zadań własnych samorządów terytorialnych na przykładzie Gminy Uście Gorlickie(2006) Jarek Jakub; Mazur, ZbigniewPrzedmiotem niniejszej pracy jest przedstawienie sposobów i metod finansowania zadań własnych Gminy Uście Gorlickie. Praca składa się ze wstępu i trzech rozdziałów. Pierwszy rozdział omawia podstawy funkcjonowania samorządu terytorialnego od jego powstania do dnia dzisiejszego. Charakteryzuje również organy samorządu terytorialnego. Rozdział drugi przedstawia zasady funkcjonowania finansów publicznych, sposób prowadzenia samodzielnej gospodarki finansowej przez gminę, charakterystykę dochodów mających wpływ na finansowanie zadań własnych, rolę organów samorządu gminnego w kształtowaniu polityki w zakresie realizacji zadań, ich cel i znaczenie dla samorządu gminnego, specyfikę tworzenia budżetu oraz kontrolę wykonywania zadań. Rozdział trzeci obrazuje charakterystykę Gminy Uście Gorlickie. Zawiera on opis pozyskiwania środków na finansowania zadań własnych. Mówi również o rozwoju gminy dzięki realizacji zadań własnych. Do pracy wykorzystane zostały sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Uście Gorlickie. Praca została napisana w oparciu o literaturę ogólnodostępną, jak również o materiały udostępnione przez Urząd Gminy w Uściu Gorlickim. W każdym roku projekt budżetu opracowany zostaje w terminie i w terminie jest uchwalany przez radę gminy. Zauważa się prawidłowe planowanie budżetu tak po stronie dochodów jak i wydatków. Każdoroczny budżet zabezpiecza środki na działalność bieżącą i inwestycyjną. Obserwuje się starania organów gminy o dodatkowe dochody, a w szczególności o dotacje celowe i środki pozabudżetowe, co pozwala gminie prowadzić dynamiczną politykę inwestycyjną. Prowadzi to do szybkiego rozwoju gminy.Pozycja Fundusze pomocowe Unii Europejskiej jako czynnik rozwoju małego przedsiębiorstwa na przykładzie przedsiębiorstwa "Skała"(2011-09-01 19:32:07) Sygieda, Paweł; Mazur, ZbigniewCelem pracy jest charakterystyka dostępnych funduszy unijnych oraz możliwości ich pozyskiwania jako zewnętrznego źródła finansowania uwarunkowanego spełnieniem przez wnioskodawców stosownych kryteriów. W pracy przedstawiono najczęściej wykorzystywane programy pomocowe Unii Europejskiej, jako źródła finansowania nowych inwestycji, mających na celu rozwój małych przedsiębiorstw. Zwrócono również uwagę na ograniczenia, którym próbują przeciwstawiać się małe, często rodzinne firmy. Praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym rozdziale przedstawiono charakterystykę sektora małych i średnich przedsiębiorstw, który coraz częściej korzysta z dotacji unijnych a także system wsparcia finansowego działalności małych i średnich przedsiębiorstw przez UE. Opisano również bariery ograniczające rozwój małych firm oraz wskazano szanse, jakie otworzyły się przed tym sektorem po wstąpieniu Polski do UE. Drugi rozdział zawiera omówienie najważniejszych zagadnień dotyczących dofinansowania z Unii Europejskiej działalności małych i średnich przedsiębiorstw. Zwrócono także uwagę na źródła finansowania rozwoju przedsiębiorstwa, a przede wszystkim pomoc oferowaną przez Unię Europejską. W rozdziale trzecim, empirycznym, przedstawiono wykorzystanie środków z funduszów Unii Europejskiej w analizowanym przedsiębiorstwie „Skała”. W posumowaniu zawarto najistotniejsze uwagi oraz wnioski wynikające z przeprowadzonej analizy.Pozycja Fundusze unijne w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw(2013-09-17 17:23:16) Faber, Dariusz; Mazur, ZbigniewFunkcjonowanie gospodarki rynkowej oparte jest w dużej mierze na sektorze małych i średnich przedsiębiorstwach. W sektorze tym tworzą się dynamicznie nowe miejsca pracy, co przy rosnącym z roku na rok poziomie bezrobocia winduje do góry wskaźniki wzrostu gospodarczego państwa. Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) posiadają wiele zalet mających wielki wpływ na rozwój struktur miejskich. Do jednych z najważniejszych cech MŚP można zaliczyć wysoką elastyczność w dostosowywaniu się do potrzeb płynących z rynku, podejmowanie szybkich, skutecznych decyzji, mocny związek między rentownością firmy, a dochodem jej właściciela oraz stałą własność i ścisłą kontrolę przedsiębiorstwa na rynku. Podsumowując, z pewnością można stwierdzić, że sektor MŚP jest niejako mechanizmem napędowym rynku. Sektor małych i średnich przedsiębiorstw ma największy wpływ na budowanie i naprawę rynku gospodarczego. Tworzy najwięcej miejsc pracy, firmy z tego sektora są najbardziej elastyczne, z łatwością potrafią dostosować się do potrzeb klientów i nieustannie zmieniającego się rynku. Ze względu na swoją strukturę sukcesywnie wykorzystują i wdrażają dostępne i nowoczesne czynniki produkcji. Ich rozwój bezpośrednio przyczynia się do obniżenia stopy bezrobocia, wzrost eksportu, wzrost sektora prywatnego w strukturze gospodarki. Małe i średnie przedsiębiorstwa są bardzo cenione również na wspólnym rynku europejskim.Pozycja Funkcje nadzorcze i kontrolne Regionalnej Izby Obrachunkowej w zakresie gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego na przykładzie gminy Lisia Góra(2011-06-10 16:49:05) Jeż, Justyna; Mazur, ZbigniewRegionalne Izby Obrachunkowe w Polsce stanowią nowy, istotny element przekształcającego się systemu kontroli finansów publicznych. Celem ich działania jest zapewnienie prawidłowości w realizacji zasad obowiązujących organy samorządu terytorialnego w sferze dysponowania publicznymi środkami finansowymi. W pracy podjęta została próba analizy zagadnień związanych z działalnością tej instytucji. Praca składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale I omówiono zagadnienia związane z administracją publiczną i sprawowaną nad nią kontrolą zewnętrzną i wewnętrzną. Opisano problemy funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego oraz sposoby nadzoru nad ich działalnością. Rozdział II przedstawia podstawową problematykę finansów publicznych we współczesnej gospodarce rynkowej. W rozdziale III scharakteryzowano pojęcie nadzoru i kontroli, przedstawiono również charakterystykę budżetów jednostek samorządu terytorialnego mającą na celu lepsze zrozumienie zadań z którymi borykają się Regionalne Izby Obrachunkowe. W rozdziale IV omówiono przepisy dotyczące funkcjonowania Regionalnych Izb Obrachunkowych, podstawy prawne działalności Regionalnych Izb Obrachunkowych, organizację wewnętrzną i zakres działania izb oraz funkcje RIO. W rozdziale V przedstawiono analizę działania RIO z punktu widzenia realizacji funkcji kontrolnej na przykładzie gminy Lisia Góra.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »