Przeglądaj wg Autor "Mazur-Mitrowska, Monika"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Wypalenie zawodowe a poziom kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej na przykładzie grupy zawodowej nauczycieli(2019-11-15) Mazur-Mitrowska, Monika; Dziwańska, KingaPraca stanowi studium teoretyczno-empiryczne odnoszące się do problematyki wypalenia zawodowego nauczycieli w kontekście ich poziomu kompetencji społecznych oraz inteligencji emocjonalnej. Badania zostały przeprowadzone wśród pedagogów szkół średnich i podstawowych. Do badania wykorzystano następujące narzędzia: Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego LBQ, Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS oraz Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE. Wyniki badań pokazały dość silne natężenie wypalenia zawodowego w tej grupie zawodowej. Bardziej wypaleni są nauczyciele ze szkół średnich. W wynikach badań odnotowano średnie lub silne, ujemne korelacje między wszystkimi wymiarami wypalenia zawodowego i wszystkimi zmiennymi kompetencji społecznych oraz inteligencji emocjonalnej. W badanej grupie pedagogów zauważono, że starsi nauczyciele reprezentują niższy poziom kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej. Nauczyciele twierdzą, że przyczyną wypalenia zawodowego jest biurokratyczny styl pracy oraz brak umiejętności lub niedostateczne umiejętności radzenia sobie ze stresem. W opinii pedagogów symptomami wypalenia zawodowego są: uciekanie od problemów uczniów, postawy cyniczne oraz negatywne postawy wobec uczniów. Nauczyciele stwierdzili także, że dbanie o higienę psychiczną, o relacje międzyludzkie oraz uczestniczenie w warsztatach na temat radzenia sobie ze stresem, może okazać się istotne w punktu widzenia działań prewencyjnych w odniesieniu do zagrożenia omawianym syndromem.