Przeglądaj wg Autor "Mikulec, Marzena"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Rola postaw w kształtowaniu zachowań konsumenckich na rynku artykułów konsumpcyjnych(2012-03-29 12:21:22) Mikulec, Marzena; Wołowiec, TomaszObserwacja wzorów zachowań w różnych sferach życia a szczególnie w sferze konsumpcji w rozwiniętych gospodarkach rynkowych pozwala stwierdzić, że współcześni konsumenci są pełni obaw, dążą do osiągnięcia stanu spokoju w coraz mniej przewidywalnym świecie. Konsumpcja zindywidualizowana, przyjemnościowa ustępuje miejsca konsumpcji asekuracyjnej, która jest charakterystyczna dla obecnych czasów ogólnego niepokoju. Istotnymi stają się sprawy zdrowia, ekologii, jakości kupowanych dóbr czy konsumenckiego patriotyzmu. Zmianom ulega także struktura konsumpcji; zmniejsza się zainteresowanie jedynie sferą materialną, natomiast wzrasta konsumpcja dóbr niematerialnych. Ma to wpływ na współczesne wzory zachowań konsumenckich. Ich wyodrębnienie oraz skala ich występowania pozwala wskazać aktualne tendencje w sferze konsumpcji. Celem pracy jest zdefiniowanie jakie czynniki i cechy produktów brane są pod uwagę przez respondentów przy podejmowaniu decyzji o zakupie produktu z grupy produktów konsumpcyjnych a także jakie postawy przyjmują konsumenci, jakie czynniki wpływają na dokonywane przez nich wybory i w jaki sposób podejmują oni decyzje o zakupie. Praca składa się z czterech rozdziałów, które realizują przyjęte cele pracy. Trzy pierwsze rozdziały mają charakter teoretyczny i są podstawą metodyczną do przedstawienia postaw konsumentów na rynku artykułów spożywczych. Rozdział pierwszy przedstawia teorię zachowań konsumentów, pojęcie, istotę i zakres zachowania konsumenta, rozwój tych teorii i rodzaje zachowań konsumentów. Rozdział drugi to charakterystyka procesu podejmowania decyzji zakupu, pojęć i rodzajów decyzji konsumenckich a także przybliżenie fazy podejmowania decyzji zakupu. Rozdział trzeci to przedstawienie czynników kształtujących zachowanie konsumentów: czynników psychologicznych, czynników ekonomicznych, czynników społeczno-kulturowych. Rozdział czwarty przedstawia wpływ postawy na decyzje rynkowe konsumenta, cechy konsumentów i ich preferencje w zakresie artykułów konsumpcyjnych, konsumenckie kryteria jakości w decyzjach nabywczych konsumentów na rynku artykułów żywnościowych i lojalność klientów a przywiązanie do marki produktów oferowanych na rynku artykułów spożywczych. W pracy wykorzystano szeroką literaturę z zakresu badań marketingowych, badań rynkowych, marketingu i zachowań konsumpcyjnych. Wykorzystano też materiał empiryczny, opierano się na wynikach badań Pentor Research International gromadzonych w kilkuletnim okresie czasu i własnych badań autorki pracy.