Logo repozytorium
  • Polski
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Türkçe
  • বাংলা
  • Zaloguj
    Nie masz konta? Zarejestruj się. Nie pamiętasz hasła?
Logo repozytorium
  • Zbiory i kolekcje
  • Przeglądaj wg
  • Polski
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Türkçe
  • বাংলা
  • Zaloguj
    Nie masz konta? Zarejestruj się. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Olbrycht, Justyna"

Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Ocena gospodarki finansowej gminy Grybów w latach 2006 - 2009
    (2011-05-31 12:31:36) Olbrycht, Justyna; Tokarz, Krzysztof
    Samorząd terytorialny jest wyodrębnioną prawnie i organizacyjnie jednostką administracyjną. Działa on na podstawie ściśle określonych, odrębnych ustaw i aktów, spośród których aktem najwyższej rangi, związanym właśnie z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego jest Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Ten oraz inne akty określają ścisłe zasady funkcjonowania gminy jako jednostki terytorialnej, w tym te dotyczące budżetu gminy. Samorząd terytorialny funkcjonuje na podstawie trzech wynikających z Konstytucji zasadach: na zasadzie pomocniczości, zasadzie samodzielności oraz na zasadzie domniemania właściwości samorządu terytorialnego. Istotnym elementem niezależności i samodzielności jednostek samorządu terytorialnego jest ich samodzielność finansowa. Źródło dochodów jednostek samorządu terytorialnego w sposób szczegółowy wyznaczają ustawy ustrojowe. Charakter budżetu każdej gminy jest zróżnicowany, co wynika z wielu uwarunkowań. Zakres i charakter dochodów budżetu gmin warunkuje możliwość realizacji ich zadań. Konstrukcja właściwego systemu budżetowego od wielu lat stanowi przedmiot badań, efektem których są tzw. zasady budżetowe, rozumiane jako postulaty reprezentantów nauki finansów i prawa finansowego. Zasady budżetowe dotyczą tylko wybranych, najważniejszych cech systemu budżetowego. Zasady te można podzielić na dwie grupy: dotyczące treści i istoty budżetu (zasada równowagi budżetowej oraz zasada zupełności budżetu), a także wiążące się z konstrukcją budżetu i jego cechami zewnętrznymi (zasada jedności budżetu, zasada szczegółowości budżetu, zasada jasności budżetu, zasada jawności budżetu). Gospodarka budżetowa gminy jest objęta w całości planem budżetowym.

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Ustawienia plików cookies
  • Polityka prywatności
  • Regulamin Repozytorium WSB-NLU
  • Prześlij uwagi