Logo repozytorium
  • Polski
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Türkçe
  • বাংলা
  • Zaloguj
    Nie masz konta? Zarejestruj się. Nie pamiętasz hasła?
Logo repozytorium
  • Zbiory i kolekcje
  • Przeglądaj wg
  • Polski
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Türkçe
  • বাংলা
  • Zaloguj
    Nie masz konta? Zarejestruj się. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Piechnik, Regina"

Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Style humoru a psychospołeczne cechy osobowości
    (2011-06-18 13:42:48) Piechnik, Regina; Uchnast, Zenon
    Przeprowadzenie badań własnych było próbą odpowiedzi na pytanie, czy humor może być wskaźnikiem dojrzałości społecznej? Założono, że osoby z dojrzałym humorem, czyli wzmacniającym „ja” oraz afiliacyjnym będą cechowały się lepszym psychospołecznym funkcjonowaniem, niż osoby z humorem niedojrzałym, czyli agresywnym i masochistycznym. Aby zbadać związek pomiędzy poczuciem humoru, w wymiarze jego dojrzałości, a psychospołecznymi cechami osobowości zastosowano Kwestionariusz Stylów Humoru (HSQ) R. Martin’a oraz Kalifornijski Inwentarz Psychologiczny (CPI) H. Gough’a z 1987 roku. W badaniu wzięło udział 126 studentów z III, IV i V rocznika uczelni Nowego Sącza, Krakowa i Katowic. Dojrzały humor, w przeciwieństwie do humoru niedojrzałego, okazał się współgrać z dojrzałą osobowością w 8 skalach, ujmujących następujące cechy przejawiane w relacjach społecznych: Dobre samopoczucie (Wb), Powodzenie przez konformizm (Ac), Uspołecznienie (So), Tolerancja (To), Opanowanie (Sc), Kobiecość/Męskość (F/M), Samorealizacja (v.3-SR) oraz Dominacja (Do). Osoby z dojrzałym humorem mają również tendencje do osiągania wyższych wyników w skalach: Empatii (Em), Wydajności umysłowej (Ie), Ambicji (Cs) oraz Chęci podobania się (Gi). Natomiast z analizy współczynników korelacji r Pearsona pomiędzy wynikami w HSQ a wynikami w CPI wynika, iż humor afiliacyjny oraz wzmacniający “ja” mają charakter adaptacyjny w psychospołecznym funkcjonowaniu człowieka. Z kolei humor agresywny i masochistyczny nie mają pozytywnego związku z przystosowawczym funkcjonowaniem człowieka w społeczeństwie.

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Ustawienia plików cookies
  • Polityka prywatności
  • Regulamin Repozytorium WSB-NLU
  • Prześlij uwagi