Przeglądaj wg Autor "Popiela, Maria"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Stereotyp Roma w memach internetowych(2015-07-17 23:16:43) Popiela, Maria; Lizak, JadwigaTematyka pracy dyplomowej skupia się na analizie stereotypu Roma zawartego w memach internetowych. Memy internetowe, jako nowe i niezwykle popularne narzędzie komunikacji zapośredniczonej elektronicznie, umożliwiły, w zwięzłej formie, przekazywanie różnorodnych treści, w tym również stereotypów. Dlatego też za główny cel pracy przyjęto poznanie stereotypu Roma przekazywanego za pośrednictwem memów internetowych. Próbę badawczą, wyłonioną na podstawie doboru celowego, stanowiło 16 pojedynczych, reprezentatywnych memów, znajdujących się na stronach Demotywatory.pl, Kwejk.pl oraz Fabrykamemów.pl. Zastosowana niereaktywna metoda – analiza treści, umożliwiła przedstawienie stereotypowego wizerunku Roma funkcjonującego w nowym przekazie medialnym. Zrodzony w Średniowieczu negatywny stereotyp Roma – złodzieja, oszusta, lenia i brudasa znajduje swoje odzwierciedlenie na płaszczyźnie obrazkowych memów internetowych. Internauci za pośrednictwem memów powielają rozpowszechnione w naszym społeczeństwie stereotypy na temat Romów, a także kreują nowy wizerunek Romów. W charakterystyce romskiej mniejszości dominują epitety o zabarwieniu pejoratywnym oraz językowe mechanizmy żartu, ironii i sarkazmu. Przeprowadzona analiza materiału badawczego pozwoliła na wyciągnięcie ważnych, ale niepokojących wniosków – treści przekazywane za pomocą memów internetowych należy uznać za „mowę nienawiści” skierowaną wobec romskiej mniejszości etnicznej.Pozycja Stereotyp Roma w świadomości studentów Wyższej Szkoły Biznesu -National-Louis University(2013-07-05 10:18:14) Popiela, Maria; Kawczyńska-Butrym, ZofiaPraca dyplomowa skupia się na problematyce stereotypizacji w postrzeganiu romskiej mniejszości etnicznej zamieszkującej teren Rzeczypospolitej. Za główny cel pracy przyjęto analizę stereotypu Roma funkcjonującego w świadomości studentów Wyższej Szkoły Biznesu National Louis- Univeristy w Nowym Sączu. Wykorzystana w przeprowadzonych badaniach metoda ankietowa, oraz narzędzie w postaci kwestionariusza ankiety umożliwiły przedstawienie stereotypowego wizerunku Roma, jaki wyłonił się na podstawie odpowiedzi respondentów. Ankietę środowiskową wypełniło 100 studentów wszystkich kierunków studiów niestacjonarnych dostępnych na Wyższej Szkole Biznesu. Otrzymane wyniki ukazują romską mniejszość w bardzo niekorzystnym świetle. W świadomości studentów dominuje negatywny stereotyp Roma, który utożsamiany jest z samymi pejoratywnie zabarwionymi cechami takimi jak: nieuczciwość, lenistwo, niechlujstwo. Respondenci utrzymują wobec tej mniejszości duży dystans społeczny, który przejawia się w braku zgody wszystkich respondentów na nawiązywanie bliższych stosunków z przedstawicielami tej grupy etnicznej. Skrajnie negatywne zdanie ankietowanych o Romach i jawnie demonstrowana wobec nich niechęć, przy braku podstawowej wiedzy o nich oraz niewielkim odsetku osób znających osobiście Roma świadczy, że studenci nie tylko posługują się w swoich opiniach stereotypami, ale wykazują się postawą uprzedzoną.