Logo repozytorium
  • Polski
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Türkçe
  • বাংলা
  • Zaloguj
    Nie masz konta? Zarejestruj się. Nie pamiętasz hasła?
Logo repozytorium
  • Zbiory i kolekcje
  • Przeglądaj wg
  • Polski
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Türkçe
  • বাংলা
  • Zaloguj
    Nie masz konta? Zarejestruj się. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Ratajczyk -Bryll, Izabela"

Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Poziom uważności a poczucie koherencji u nauczycieli
    (2025-09-26) Ratajczyk -Bryll, Izabela; Cibor, Ryszard
    Uważność (mindfulness) i poczucie koherencji to dwa istotne konstrukty psychologiczne, które wpływają na funkcjonowanie jednostki. Uważność, rozumiana jako świadome i nieoceniające doświadczanie chwili obecnej, znajduje zastosowanie zarówno w psychoterapii, jak i w praktykach redukcji stresu. z kolei koherencja, zgodnie z koncepcją Aarona Antonovsky’ego, odnosi się do subiektywnego poczucia zrozumiałości, zaradności i sensowności życia. Celem niniejszej pracy było zbadanie związku między poziomem uważności a poziomem koherencji w grupie nauczycieli, którzy na co dzień funkcjonują w środowisku zawodowym obciążonym wysokimi wymaganiami emocjonalnymi i poznawczymi. Badanie przeprowadzono na grupie 100 nauczycieli szkół podstawowych i średnich z różnych regionów Polski. Zastosowano Pięciowymiarowy Kwestionariusz Uważności (FFMQSOC-29) oraz Skalę Poczucia Koherencji (SOC-29), analizując zależności między wynikami obu narzędzi. Analiza korelacji wykazała istotny, pozytywny związek między uważnością a poczuciem koherencji – nauczyciele o wyższym poziomie uważności częściej charakteryzowali się silniejszym poczuciem koherencji, co sugeruje ich większą odporność psychiczną i lepsze radzenie sobie ze stresem zawodowym. Wyniki te wpisują się w wcześniejsze badania podkreślające znaczenie praktyk mindfulness w poprawie jakości życia i zdrowia psychicznego. Otrzymane rezultaty mogą stanowić podstawę do wdrażania programów treningu uważności w edukacji jako formy wsparcia psychologicznego dla nauczycieli.

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Ustawienia plików cookies
  • Polityka prywatności
  • Regulamin Repozytorium WSB-NLU
  • Prześlij uwagi