Przeglądaj wg Autor "Socha, Agata"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Obraz siebie u osób doświadczających trudności w nauce(2012-06-28 11:40:39) Socha, Agata; Tucholska, StanisławaCelem niniejszej pracy było ujęcie powiązań pomiędzy obrazem siebie, a niepowodzeniami szkolnymi u adolescentów. Badaniem objęto 159 uczniów szkół gimnazjalnych, spośród których wyłoniono dwie grupy różniące się poziomem osiągnięć szkolnych. Grupę eksperymentalną stanowiła młodzież doznająca niepowodzeń szkolnych (N = 45), natomiast do grupy kontrolnej należeli uczniowie odnoszący sukcesy edukacyjne (N = 47). Postawione hipotezy testowano z wykorzystaniem Kwestionariusza TSCS – Fitts`a oraz Arkusza Personalnego własnej konstrukcji. Na podstawie uzyskanych wyników wykazano, że występują statystycznie istotne różnice w zakresie obrazu siebie osób doznających niepowodzeń szkolnych w porównaniu do ich rówieśników odnoszących sukcesy edukacyjne. Silny związek wystąpił między zewnętrznymi i wewnętrznymi wymiarami obrazu siebie, a także skalami klinicznymi z wyjątkiem PSY i PI. Jedynie różnice wyników w skalach wymiaru zmienności nie uzyskały poziomu istotności statystycznej. Uogólniając rezultaty badań można powiedzieć, że młodzież doświadczająca niepowodzeń szkolnych mniej pozytywnie ocenia siebie niż ich rówieśnicy mający sukcesy edukacyjne. Uzyskane wyniki potwierdziły przyjęte hipotezy i wskazały na istnienie powiązań między obrazem siebie, a doznawanymi przez młodzież niepowodzeniami szkolnymi.