Przeglądaj wg Autor "Spletsteser, Monika"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Analiza korzyści płynących z zawiązania aliansu strategicznego pomiędzy przedsiębiorstwami na przykładzie aliansu strategicznego firm Renault - Nissan(2011-04-06 22:02:16) Spletsteser, Monika; Choroszczak, JerzyAlians strategiczny jako specyficzny i unikalny typ sojuszu przynajmniej dwóch przedsiębiorstw stanowi przedmiot niniejszej pracy. Ta forma współpracy przedsiębiorstw wyróżnia się na tle innych możliwych sposobów współpracy pewnymi cechami charakterystycznymi. Są nimi: fragmentaryczność współpracy, zachowanie niezależności i tożsamości aliantów, odwracalność, a także możliwość współpracy w ramach aliansu firm będących swoimi rywalami. Celem pracy było przeprowadzenie kompleksowej analizy aliansów strategicznych od strony teoretycznej oraz empirycznej, ukazanie realnego oblicza aliansu strategicznego, zbadanie sposobu jego funkcjonowania, przesłanek jego zawarcia, wskazanie możliwości jakie daje ta forma współpracy oraz korzyści z niej płynących na przykładzie konkretnego aliansu pomiędzy firmami Renault, a Nissanem. W drodze przeprowadzonych badań, zidentyfikowane zostały przyczyny zawiązania aliansu, które okazały się różne dla obu przedsiębiorstw: zamierzeniem Renault była ekspansja i wzrost znaczenia Grupy w przemyśle motoryzacyjnym, dla Nissana z kolei alians okazał się sposobem uniknięcia bankructwa. Dla powodzenia sojuszu w formie aliansu strategicznego różnice pomiędzy partnerami mają znaczenie. Nie muszą stanowić one bowiem przeszkód, a wręcz odwrotnie działają na korzyść, pozwalając dzielić się i wypracowywać nowe, lepsze rozwiązania. Ważne jest jednak zorientowanie na czerpanie równomiernych korzyści, z wykluczeniem sytuacji gdy prowadzone działania mają na celu dobro jednego partnera ze stratą dla drugiego. Równie istotnym aspektem z punktu widzenia powodzenia sojuszu jest długotrwały charakter aliansów strategicznych, pozwalający na współpracę po osiągnięciu wyznaczonych celów, poprzez ustanowienie kolejnych, czego przykładem jest analizowany w pracy Alians Renault-Nissan. Poprzez połączenie silnych stron przedsiębiorstw, umiejętnym zarządzaniu aliansem oraz, co jest szczególnie podkreślane przez szefów obu Grup Motoryzacyjnych, respektowanie niezależności i tożsamości marek, alians już od 12 lat cieszy się sukcesami, planując razem dalsze wspólne działania.Pozycja Analiza wpływu działań społecznie odpowiedzialnych na wizerunek firmy i budowaną przewagę konkurencyjną(2013-03-18 13:34:39) Spletsteser, Monika; Choroszczak, JerzyTematem pracy jest wpływ koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw na kreowanie wizerunku firm. Społeczna odpowiedzialność biznesu to obecnie koncepcja, którą przedsiębiorstwa podejmują coraz częściej, szczególnie w krajach wysoko rozwiniętych. Koncepcja ta skłania przedsiębiorstwa do odejścia od postawy nastawionej wyłącznie na zysk ekonomiczny, koncentrując uwagę na negatywnych skutkach jakie powoduje sfera biznesu. Działania firm w ramach realizacji tej koncepcji obejmują wiele obszarów, takich jak np. środowisko naturalne, pracowników, społeczność lokalną. Niepodważalną zaletą tej koncepcji jest fakt, iż korzyści jakie mogą płynąć z jej stosowania w odpowiedni sposób nie są wyłącznie jednostronne. Oprócz interesariuszy, do których działania firm w zakresie CSR są skierowane, to właśnie firma może odnieść wiele korzyści, które mogą stanowić zachętę do przyjęcia społecznie odpowiedzialnej postawy. Celem pracy było wykazanie, że działania w zakresie CSR mogą kreować pozytywny wizerunek firmy, poprzez jej obraz wśród interesariuszy różnych grup. Ponadto istotnym aspektem pracy było zidentyfikowanie oczekiwań społeczeństwa wobec przedsiębiorstw, a także zapoznanie się z opinią społeczną na temat etyki w biznesie. Podstawowym wnioskiem płynącym z pracy jest fakt, iż koncepcja CSR może stanowić dużą wartość podczas kreowania wizerunku firmy, gdyż społeczeństwo docenia działania w tym zakresie, a co więcej zachowania takie są pożądane, mimo, iż wiedza na ten temat jest ograniczona, a i dostęp do informacji o społecznym zaangażowaniu przedsiębiorstw nie jest wystarczający.