Przeglądaj wg Autor "Szewczyk, Sylwia"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Osobowościowe korelaty empatii u studentów(2015-07-06 11:43:40) Szewczyk, Sylwia; Brachowicz, MartaEmpatia jest zjawiskiem rozpoznawanym już od początków ludzkiej cywilizacji. Oznacza zdolność wyobrażenia sobie, jak ktoś inny może myśleć i czuć. Osoba empatyczna potrafi przybrać perspektywę drugiego człowieka. Psychologowie tłumaczą zjawisko empatii, jako umiejętność zrozumienia sposobu myślenia innej osoby, przyjęcia perspektywy drugiego człowieka. W niniejszej pracy pojawiają się twierdzenia takich uczonych jak Lipps, Rogers, Hoffmana lub Uchnast. Badania przeprowadzono za pomocą kwestionariusza KEO stworzonego przez Zenona Uchnasta oraz NEO-FFI stworzonego przez Costa i McRace, który został zaadoptowany przez Zawadzkiego i Strelau. W badaniu od stycznia do marca 2015 roku udział wzięło 125 osób w wieku od 18 do 44 lat, z czego 80% stanowiły kobiety. Głównym pytaniem postawionym w pracy było: czy istnieje związek między cechami osobowości, a empatią u osób obecnie studiujących? Dodatkowo, pytaniami poruszanymi w pracy są te, dotyczące relacji pomiędzy wiekiem badanych osób oraz ich cechami osobowości i poziomu empatii jakie pokazują. Co więcej, połączenia między czasem studiowania respondentów i ich cechami osobowości oraz czasu studiów i poziomu empatii. Również poziom empatii i cech osobowościowych były analizowane z perspektywy płci. Badania doprowadziły do następujących ustaleń. Zaobserwowano, że wraz z wiekiem badanych wzrosła ich sumienność, co udowodniło, że wiek wpływa na cechy osobowości; należy jednak zauważyć, że wiek respondentów nie ma wpływu na poziom empatii. Wyniki pokazały również, że czas, jaki studiowali respondenci nie ma wpływu na poziom empatii; jednak ma wpływ na niektóre z cech osobowości. Na podstawie kwestionariusza wnioskować można, że istnieje związek między cechami osobowości i empatii wśród obecnych studentów. W związku z tym dodatnie cechy charakteru wpływają na poziom empatii.