Instytut Przedsiębiorczości i Zarządzania
Stały URI zbioru
Przeglądaj
Przeglądaj Instytut Przedsiębiorczości i Zarządzania wg Temat "alianse strategiczne"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Analiza fazy tworzenia aliansu strategicznego firmy krajowej z zagranicznym kooperantem(2003) Ujwary-Gil, Anna; Choroszczak, JerzyZ obserwacji ogólnoświatowych tendencji wynika, iż alianse strategiczne są coraz częściej zawieraną formą kooperacji. Jednym z powodów jest możliwość czerpania obopólnych korzyści z realizacji wspólnych celów przy zachowaniu niezależności funkcjonowania na rynku i ochronie własnych interesów. Cechą charakterystyczną aliansów jest to, iż zawierane są przez firmy konkurujące ze sobą. Źródłem przewagi konkurencyjnej są: wiedza i doświadczenie, system zarządzania, działania marketingowe, kanały zbytu, innowacyjność technologiczna i produktowa, niższe koszty oraz informacja o rynku. W Polsce, ze względu na znacznie słabszy potencjał organizacyjny, ekonomiczny i techniczny krajowych przedsiębiorstw w porównaniu do firm zagranicznych, alianse strategiczne mają charakter niesymetryczny. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie specyfiki aliansu strategicznego pomiędzy firmą krajową i zagraniczną na przykładzie współdziałania Compaqa z Optimusem. Szczegółowej analizie poddano próbę utworzenia aliansu strategicznego. Ponadto opisano obszary kluczowych kompetencji, ewentualny wkład poszczególnych partnerów we współpracę, motywy i cele zawiązującego się związku kooperacyjnego. Autorzy próbują również udzielić odpowiedzi co do typu mogącego powstać aliansu strategicznego, jak i przyczyn dla których alians nie został zawarty. Analizowany przykład związku kooperacyjnego był w fazie tworzenia, w której podpisano dwie z czterech planowanych umów dotyczących niniejszego aliansu.