Przeglądaj wg Autor "Kraus-Zubel, Agnieszka"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Osobowość nauczyciela a motywacja i wypalenie zawodowe(2025-03-23) Kraus-Zubel, Agnieszka; Gwiazdowska-Stańczak, SylwiaPraca magisterska pt. Osobowość nauczyciela a motywacja i wypalenie zawodowe poświęcona jest analizie wpływu cech osobowości nauczycieli na ich poziom motywacji do pracy oraz ryzyko wypalenia zawodowego. Celem badań było określenie zależności między strukturą osobowości a poziomem zaangażowania zawodowego oraz identyfikacja czynników zwiększających podatność na wypalenie. W części teoretycznej pracy przedstawiono główne koncepcje osobowości, w tym model Wielkiej Piątki (Big Five) Costy i McCrae, teorię cech Allporta oraz podejście Guilforda. Scharakteryzowano również specyfikę zawodu nauczyciela, jego funkcje i kompetencje, a także omówiono zagadnienia związane z motywacją do pracy oraz syndromem wypalenia zawodowego. Przedstawiono również strategie przeciwdziałania wypaleniu oraz metody wzmacniania motywacji wśród nauczycieli. Badania empiryczne przeprowadzono wśród 60 nauczycieli pracujących w dwóch szkołach podstawowych na terenie województwa podkarpackiego. Wykorzystano kwestionariusz osobowości NEO-FFI, kwestionariusz motywacji do pracy LMI oraz kwestionariusz wypalenia zawodowego LBQ. Wyniki analiz wskazały, że nauczyciele o wysokim poziomie sumienności, ekstrawersji i otwartości na doświadczenia charakteryzowali się wyższą motywacją zawodową, natomiast osoby o wysokiej neurotyczności częściej doświadczały wypalenia zawodowego. Dodatkowo stwierdzono, że młodsi nauczyciele wykazywali wyższą motywację do pracy, jednak wiek i staż zawodowy miały ograniczony wpływ na poziom wypalenia. Kluczowym czynnikiem wpływającym na satysfakcję z pracy okazała się atmosfera w miejscu zatrudnienia. Na podstawie uzyskanych wyników sformułowano rekomendacje dotyczące działań profilaktycznych i interwencyjnych w obszarze edukacji, podkreślając znaczenie wsparcia psychologicznego dla nauczycieli oraz konieczność wdrażania programów szkoleniowych w zakresie radzenia sobie ze stresem i budowania odporności psychicznej.