Przeglądaj wg Autor "Ujwary-Gil, Anna"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 167
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja A Three-dimensional model of identifying barriers to knowledge management(Academic Conferences and Publishing International, 2013) Ujwary-Gil, AnnaThis article is a continuation of the author’s discussion concerning the identification and classification of barriers to knowledge management, which appeared in 2012 (see References). The author divides these barriers into three interrelated dimensions: a) the prevalence of these barriers (exceeding the classical triad of: individual, organizational, and inter‐organizational levels), b) the stages of knowledge management processes, and c) the types of barriers. The threedimensional model presented is based on the field of morphology utilized in the theory of combinations. This paper is conceptual in nature, and is aimed at identifying barriers to knowledge management, and new areas of research. Intrinsically related to knowledge management are numerous barriers influencing the process of managing this intangible resource both on an epistemological and ontological level. Researchers present different points of view in terms of performance, or causes of failure in projects and initiatives related to knowledge management. However, one fact remains indisputable. The causes and reasons for failure must be taken into account when considering potential limitations. The very awareness of their existence allows companies and individuals involved the opportunity to undertake appropriate steps in reducing their negative impact in the future. The approach presented in this article may lead to the recognition of areas considered as barriers relevant to the functioning of an organization, and with an analysis of the impact exerted by the external environment.Pozycja After Action Review jako metoda zarządzania wiedzą i jej wykorzystanie w przedsiębiorstwie Dolina Smaku(2013-01-28 10:40:46) Florek-Bażyk, Karolina; Ujwary-Gil, AnnaPraca ma na celu prezentację metod zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie ze szczególnym uwzględnieniem After Action Review i jej wykorzystaniem przez Dolinę Smaku. Przedmiotem pracy będzie również próba uchwycenia procesu pozyskiwania i rozwijania, kodyfikacji, transferu oraz wykorzystywania wiedzy pracowników. W tym celu 14 stycznia 2011r. przeprowadzono sesję After Action Review, która pozwoliła zanalizować pracę przedstawicielstwa handlowego Doliny Smaku, a dokument sporządzony w jej ramach pokazał stopień realizacji zadań pracowników i pozwolił zaplanować zmiany na przyszłość.Pozycja Aktywność kulturalna mieszkańców Nowego Sącza względem oferty kulturalno – rozrywkowej miasta(2012-04-10 14:46:08) Kosiorowska, Anna; Ujwary-Gil, AnnaCelem badania było zweryfikowanie hipotezy dotyczącej aktywności mieszkańców Nowego Sącza oraz poznanie ich opinii względem oferty kulturalno – rozrywkowej miasta. Wskazania teoretyczne w świetle literatury oraz opracowanie materiału badawczego, zebranego w trakcie badania kwestionariuszem ankietowym umożliwiły zweryfikowanie postawionej hipotezy, a następnie wysunięcie wniosków: 1. Do głównych przyczyn ograniczających uczestnictwo kulturalno – rozrywkowe mieszkańców należy brak czasu oraz ograniczone zdolności finansowe. 2. Jako główne źródła medialne w pozyskiwaniu informacji kulturalno – rozrywkowych mieszkańcy wskazują na Internet oraz prasę. 3. Największym zainteresowaniem mieszkańców cieszą się te formy kulturalno – rozrywkowe działalności, wiążące się z biernym uczestnictwem. 4. Oferta miasta Nowego Sącza jest dla większości mieszkańców atrakcyjna i zadowalająca oraz sprzyja dalszemu rozwojowi środowiska. 5. Najbardziej znane wśród mieszkańców instytucje miasta charakteryzują się długotrwałą działalnością jak i również różnorodną tematyką. 6. Czynnik socjodemograficzny dotyczący wielkości rodzin, wpływa na poziom uczestnictwa w imprezach kulturalno – rozrywkowych.Pozycja Analiza barier w zarządzaniu wiedzą w przedsiębiorstwie na przykładzie hotelu(2012-04-17 18:20:32) Kowacz, Igor; Ujwary-Gil, AnnaW niniejszej pracy podjęto próbę analizy barier, na które napotykają przedsiębiorstwa hotelarskie próbujące wprowadzić systemy zarządzania wiedzą. W pracy przedstawiono również sposoby zwalczania barier, a także metody przeciwdziałania im. Analizy dokonano za pomocą kwestionariusza, wśród szeregowych pracowników oraz osobno wśród kadry menedżerskiej trzech wybranych hoteli z których dwa są hotelami sieciowymi, a jeden jest hotelem nie zrzeszonym w sieci. Wyniki badań pozwoliły na częściowe potwierdzenie założonych w pracy hipotez. Po analizie porównawczej otrzymanych wyników, w pracy przedstawiono z jakimi barierami napotykają się badane przedsiębiorstwa i ukazały jak duże są różnice pomiędzy hotelem sieciowym, a hotelem prywatnym. Po dokonanej analizie i zinterpretowaniu wyników w pracy zostały zamieszczone rekomendacje na przyszłość dla badanych hoteli, które mają na celu umożliwienie zminimalizowania wpływu barier w zarządzaniu wiedzą na poprawne działanie systemów zarządzania wiedzą oraz powinny wyeliminować możliwość powstania nowych barier, które mogłyby tym procesom zagrozić.Pozycja Analiza fazy tworzenia aliansu strategicznego firmy krajowej z zagranicznym kooperantem(2003) Ujwary-Gil, Anna; Choroszczak, JerzyZ obserwacji ogólnoświatowych tendencji wynika, iż alianse strategiczne są coraz częściej zawieraną formą kooperacji. Jednym z powodów jest możliwość czerpania obopólnych korzyści z realizacji wspólnych celów przy zachowaniu niezależności funkcjonowania na rynku i ochronie własnych interesów. Cechą charakterystyczną aliansów jest to, iż zawierane są przez firmy konkurujące ze sobą. Źródłem przewagi konkurencyjnej są: wiedza i doświadczenie, system zarządzania, działania marketingowe, kanały zbytu, innowacyjność technologiczna i produktowa, niższe koszty oraz informacja o rynku. W Polsce, ze względu na znacznie słabszy potencjał organizacyjny, ekonomiczny i techniczny krajowych przedsiębiorstw w porównaniu do firm zagranicznych, alianse strategiczne mają charakter niesymetryczny. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie specyfiki aliansu strategicznego pomiędzy firmą krajową i zagraniczną na przykładzie współdziałania Compaqa z Optimusem. Szczegółowej analizie poddano próbę utworzenia aliansu strategicznego. Ponadto opisano obszary kluczowych kompetencji, ewentualny wkład poszczególnych partnerów we współpracę, motywy i cele zawiązującego się związku kooperacyjnego. Autorzy próbują również udzielić odpowiedzi co do typu mogącego powstać aliansu strategicznego, jak i przyczyn dla których alians nie został zawarty. Analizowany przykład związku kooperacyjnego był w fazie tworzenia, w której podpisano dwie z czterech planowanych umów dotyczących niniejszego aliansu.Pozycja Analiza i ocena procesów zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie(2013-08-21 12:59:41) Gruca, Patrycja; Ujwary-Gil, AnnaW pracy dokonano oceny i analizy procesów zarządzania wiedzą na przykładzie przedsiębiorstwa zajmującego się sprzedażą detaliczną i hurtową produktów naftowych. Przedstawiono historię zarządzania wiedzą w organizacjach, definicje, rodzaje i źródła wiedzy oraz jej istotę i cele. Ponadto przeanalizowano poszczególne procesy zarządzania wiedzą. W pracy postawiono hipotezę - Konsekwentnie lokalizowana, pozyskiwana, rozwijana, kodyfikowana i transferowana wiedza, jej wdrażanie i wykorzystanie oraz zachowywanie i przechowywanie umożliwia osiąganie przewagi konkurencyjnej. Dzięki przeprowadzonym badaniom empirycznym, z uwzględnieniem informacji o charakterze jakościowym i ilościowym, oraz wykorzystanej metodzie studium przypadku uzyskano jej potwierdzenie. Badania dowiodły, że wiedza jest szczególną wartością organizacji i jej aktywów. Głównie wiedza przechowywana w umysłach pracowników, pochodząca z ich doświadczeń i przeżyć. Dzięki systematycznie realizowanym procesom zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach osiąga się znaczną przewagę konkurencyjną, a kluczem do sukcesu jest jedynie inteligentne eksploatowanie posiadanymi aktywami wiedzy na co dzień. Najważniejszym wnioskiem jest, że podstawowymi zasobami nowoczesnych przedsiębiorstw nie są już maszyny czy budynki, ale wiedza pracowników, ich inteligencja i umiejętności.Pozycja Analiza porównawcza kluczowych dokumentów strategicznych rozwoju Polski w dobie gospodarki opartej na wiedzy(2013-09-19 14:57:07) Świechowicz, Agnieszka; Ujwary-Gil, AnnaDotychczasowe doświadczenia przemawiają za tym, iż nie istnieje uniwersalna recepta na strategię budowy gospodarki opartej na wiedzy, która byłaby równie skuteczna w każdej gospodarce. Celem niniejszej pracy była analiza porównawcza kluczowych dokumentów strategicznych mających bezpośredni wpływ na rozwój gospodarczy Polski. W pracy przyjęto hipotezę, iż w Polsce nie istnieje żaden program, zawierający przejrzystą i wewnętrznie spójną strategię budowy gospodarki opartej na wiedzy. Z każdą zmianą rządu następuje zmiana długofalowych programów rozwoju gospodarki opartej na wiedzy i innowacyjności. Kolejnym wnioskiem jest to, iż Polska w najbliższej perspektywie powinna realizować strategię bazującą na określonej wersji modelu imitacyjnego.Pozycja Analiza porównawcza programów wolnego dostępu XMind i FreeMind oraz ich wykorzystanie do kreacji map wiedzy(2013-09-27 13:37:39) Stefaniuk, Magdalena; Ujwary-Gil, AnnaDynamicznie rozwijająca się dziedzina lokalizowania wiedzy jest odpowiedzią na wzrost ilości informacji w bazach danych oraz wzrost wartości wiedzy samej w sobie, która jest uznawana za ważny zasób niematerialny przedsiębiorstwa. Lokalizowanie wiedzy jest jednym z najważniejszych procesów z zarządzaniu wiedzą. Najczęściej stosowanym narzędziem do lokalizowania wiedzy są mapy wiedzy, które pozwalają przedstawić posiadane informacje za pomocą: obrazu, tekstu, kolorów i symboli. Niniejsza praca prezentuje wykorzystanie programów wolnego dostępu: XMind i FreeMind do tworzenia map wiedzy. Analiza przeprowadzona jest na przykładzie dwóch narzędzi stosowanych w zarządzaniu wiedzą. W Programie Freemind przedstawiona została Karta projektu, natomiast w Programie XMind schemat Sieci komunikacji. Jednak potencjał techniki mapowania wiedzy, pozwala na zastosowanie jej w szerszym spectrum, zarówno dla małych firm i dużych korporacji, a także dla użytkowników indywidualnych. Celem pracy jest porównanie obydwu programów, pod kątem efektywności tworzenia map za ich pomocą, ukazania różnic i podobieństw oraz zademonstrowanie działania i ukazanie możliwości wykorzystania narzędzi wizualnych w biznesie i zarządzaniu.Pozycja Analiza poziomu zaangażowania pracowników na przykładzie oddziału firmy ubezpieczeniowej Generali w Lublinie(2014-09-24 17:24:42) Furtak, Iwona; Ujwary-Gil, AnnaCelem niniejszej pracy jest analiza zaangażowania pracowników zatrudnionych w wybranym oddziale firmy ubezpieczeniowej. Został on zrealizowany poprzez teoretyczne wyjaśnianie kluczowych pojęć i definicji poświęconych tematyce zaangażowania personelu, a także w oparciu o wyniki przeprowadzonych badań własnych. Za pomocą tychże badań potwierdzona została sformułowana wcześniej hipoteza główna, że pracownicy lubelskiego oddziału Generali są aktywnie zaangażowani w swoją pracę.Pozycja Analiza pracy zespołowej z osobami niepełnosprawnymi na podstawie Powiatowego Ośrodka Wsparcia(2015-11-24 11:54:23) Trojan, Marlena; Ujwary-Gil, AnnaPraca magisterska obejmuję zespół zagadnień, które dotyczą aspektów pracy zespołowej. W pracy tej zostały opisane podstawowe zagadnienia, rodzaje oraz formy na temat pracy zespołowej. Dokonana została charakterystyka Powiatowego Ośrodka Wsparcia w Muszynie. Zaprezentowano również, jaki ma wpływ praca zespołowa na stopień przyswajania wiedzy przez osoby niepełnosprawne w zakresie terapii zajęciowej. Przedstawiono proponowany program treningów terapeutycznych oraz system pracy zespołowej w Ośrodku. Celem pracy magisterskiej było ukazanie specyfiki pracy zespołowej i jej oddziaływanie na osoby niepełnosprawne. Została użyta ankieta, skierowana do opiekunów osób niepełnosprawnych by zgromadzić potrzebne dane. W badaniach uczestniczyło 50 osób. Potwierdzenie hipotez o wpływie pracy zespołowej na osoby niepełnosprawne stanowi rezultat badań. Z badań tych wynika, że największą rolę w treningach terapeutycznych ma praca zespołowa. Dzięki niej osoby niepełnosprawne integrują się z innymi oraz szybciej i łatwiej przyswajają nową wiedzę.Pozycja Analiza pracy zespołowej z osobami niepełnosprawnymi na podstawie Powiatowego Ośrodka Wsparcia(2015-11-24 11:54:23) Trojan, Marlena; Ujwary-Gil, AnnaPraca magisterska obejmuję zespół zagadnień, które dotyczą aspektów pracy zespołowej. W pracy tej zostały opisane podstawowe zagadnienia, rodzaje oraz formy na temat pracy zespołowej. Dokonana została charakterystyka Powiatowego Ośrodka Wsparcia w Muszynie. Zaprezentowano również, jaki ma wpływ praca zespołowa na stopień przyswajania wiedzy przez osoby niepełnosprawne w zakresie terapii zajęciowej. Przedstawiono proponowany program treningów terapeutycznych oraz system pracy zespołowej w Ośrodku. Celem pracy magisterskiej było ukazanie specyfiki pracy zespołowej i jej oddziaływanie na osoby niepełnosprawne. Została użyta ankieta, skierowana do opiekunów osób niepełnosprawnych by zgromadzić potrzebne dane. W badaniach uczestniczyło 50 osób. Potwierdzenie hipotez o wpływie pracy zespołowej na osoby niepełnosprawne stanowi rezultat badań. Z badań tych wynika, że największą rolę w treningach terapeutycznych ma praca zespołowa. Dzięki niej osoby niepełnosprawne integrują się z innymi oraz szybciej i łatwiej przyswajają nową wiedzę.Pozycja Analiza procesu rekrutacji i selekcji do służby w zawodzie strażaka na przykładzie Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Tarnowie(2015-03-13 17:07:30) Pękala, Sylwia; Ujwary-Gil, AnnaPracownicy stanowią najważniejszy zasób organizacji, dlatego istotną rolę odgrywa proces rekrutacji i selekcji pracowników, który powinien uwzględniać strukturę organizacyjną, wielkość oraz charakter organizacji, a przede wszystkim wakujące stanowisko. Celem niniejszej pracy jest analiza procesu rekrutacji i selekcji na stanowisko strażaka w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Tarnowie. Praca zawiera dwie części: teoretyczną i empiryczną. Pierwsza część zawiera teoretyczne podstawy procesu rekrutacji i selekcji. W drugiej części przedstawiono krótką charakterystykę Komendy Miejskiej Pożarnej w Tarnowie oraz zaprezentowano założenia badań własnych. Postawiono następujące hipotezy badawcze: H1: proces rekrutacji i selekcji do służby w zawodzie strażaka w KM PSP w Tarnowie przeprowadzany jest z zastosowaniem różnorodnych metod i technik, H2: stosowane metody selekcji w KM PSP w Tarnowie weryfikują przydatność kandydata do służby w zawodzie strażaka. Następnie zostały przedstawione i omówione wyniki przeprowadzonego badania ankietowego wśród strażaków, mające na celu zweryfikowanie postawionych hipotez badawczych. Badanie było wykonane z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety, miało charakter anonimowy i dobrowolny. Respondenci wskazali, iż podczas procesu rekrutacji i selekcji w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Tarnowie wykorzystuje się wiele metod i technik, a cały proces naboru na stanowisko strażaka respondenci ocenili, iż jest przeprowadzany kompetentnie i dokładnie ocenia posiadane kwalifikacje kandydatów.Pozycja Analiza procesu zarządzania wiedzą we współczesnej, uczącej się organizacji na przykładzie Fakro(2010-04-14 19:33:15) Giza-Kościsz, Agnieszka; Ujwary-Gil, AnnaW pracy przedstawiono proces zarządzania wiedzą oraz jej wpływ na organizację na przykładzie firmy FAKRO w Nowym Sączu. Problem badawczy, jaki poddano analizie brzmi: „W jaki sposób efektywnie zarządzać wiedzą w przedsiębiorstwie, aby zwiększyć jego konkurencyjność”. Aby uzyskać odpowiedź, do powyższego problemu badawczego postawiono kilka hipotez badawczych oraz pytań szczegółowych, na które respondenci odpowiadali poprzez wypełnienie kwestionariusza ankiety. Celem metodologicznym niniejszej pracy jest weryfikacja skuteczności zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. Natomiast celem praktycznym będzie ocena wykorzystywanych narzędzi w efektywnym zarządzaniu wiedzą, jak również skuteczność procesów organizacyjnego uczenia się. Porównując wyniki badań można stwierdzić, iż w firmie, w której wiedza jest zasobem, na który kładzie się duży nacisk oraz który jest wykorzystywany w odpowiedni sposób, może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży jak również do zwiększenia udziału w rynku. Budowanie przewagi konkurencyjnej firmy to w głównej mierze kompetencje pracowników. Szczególnie dużą rolę odgrywają pracownicy posiadający doświadczenie zawodowe jak i odpowiednią wiedzę. To oni mogą odgrywać znaczącą rolę w przekazywaniu wiedzy młodszym, mniej doświadczonym pracownikom, a przez to budowę konkurencyjnej organizacji. Zapewnienie budowy prawidłowego systemu zarządzania wiedzą wymaga od firmy wprowadzenia takich warunków, aby każdy jej uczestnik potrafił zidentyfikować źródła wiedzy.Pozycja Analiza przystosowania systemu zarządzania zasobami ludzkimi do potrzeb zarządzania wiedzą na przykładzie Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej sp. z o.o. w Nowym Sączu(2013-01-30 17:38:26) Michalska, Dominika; Ujwary-Gil, AnnaW pracy dokonano analizy przystosowania systemu ZZL w zarządzaniu wiedzą w przedsiębiorstwie MPEC w Nowym Sączu. Na ile funkcje ZZL są przystosowane do procesu zarządzania wiedzą, w tym przedsiębiorstwie. Jakie należy podjąć kroki, by wiedza zaczęła odgrywać główną rolę w procesach: rekrutacji, wdrażania nowych pracowników, systemów motywacji i wynagradzania, szkoleniach i rozwoju, planowania kariery zawodowej i w metodach oceniania pracowników. W tym celu przeprowadzone zostały badania przy zastosowaniu narzędzi badawczych: sieć powiązań społecznych pracowników, model samorozwoju pracowników, wywiad z działem zasobów ludzkich i kwestionariusz ankietowy, przeprowadzony wśród pracowników. Uzyskane wyniki i ich ocena pozwoliły na odpowiednie wnioski. Na ogół ZZL w tym przedsiębiorstwie zorientowane jest na wiedzę. Nie wszystkie jego elementy są w wystarczającym stopniu dostosowane do kultury podporządkowanej wiedzy. Ważne jest stworzenie technicznych, kulturowych, finansowych, organizacyjnych warunków do swobodnych kontaktów między pracownikami. Zachęcanie ich do dzielenia się wiedzą i doświadczeniami, transferu wiedzy. Przedsiębiorstwo na poziomie przeciętnym wykorzystuje wiedzę, doświadczenia i umiejętności pracowników w budowaniu systemów zarządzania wiedzą. Barierą jest wciąż niewystarczające doświadczenie i umiejętności wykorzystywania przez kadrę zarządzającą odpowiednich technik i narzędzi oraz istniejąca w nim rozbieżność pomiędzy tym co wiedzą, a co robią.Pozycja Analiza SWOT dla obiektu turystycznego w Kołobrzegu(2012-09-18 14:55:22) Zapora, Patryk; Ujwary-Gil, AnnaNajwiększą furorę wśród odwiedzanych w Polsce miejsc są miejscowości rekreacyjne nad Bałtykiem. Krystaliczne powietrze, złote plaże, nadbrzeżne lasy i parki narodowe kuszą atrakcyjnością odpoczynku. Pozasezonowy pobyt w nadmorskich miejscowościach może być tak samo atrakcyjny jak w sezonie. Dzięki całorocznej ofercie miejscowości nad morzem turyści mają możliwość obcowania z nadmorską aurą niezależnie od warunków klimatycznych. Trudno jednak zaistnieć w gąszczu istniejących już ośrodków wypoczynkowych. Coraz więcej ośrodków szuka za pomocą analiz strategicznych środków i form przyciągnięcia klientów.Pozycja Analiza SWOT Składu Materiałów Budowlanych i Opału „Woj-Tom”(2012-09-17 15:29:22) Stec, Wojciech; Ujwary-Gil, AnnaW dobie globalizacji i dużej konkurencji bardzo ważne jest określenie pozycji strategicznej każdego przedsiębiorstwa, pozwala to na odpowiednie zarządzanie nim. Najpopularniejszym narzędziem ułatwiającym diagnozę pozycji strategicznej firmy oraz odpowiednie zarządzanie strategiczne jest analiza SWOT. Analiza organizacji pozwala na określenie jej mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń. Wszechstronna analiza pozwala na racjonalne rozstrzyganie o kluczowych problemach działalności przedsiębiorstwa, o jego przetrwaniu i rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań otoczenia i czynników własnego potencjału. Rynek handlu materiałami budowlanymi i wykończeniowymi to bardzo konkurencyjna branża, dlatego należy na bieżąco monitorować zachodzące zmiany oraz szybko i elastycznie na nie reagować. Przeprowadzona analiza SWOT Składu Materiałów Budowlanych i Opału „WOJ - TOM” pozwoli na racjonalne i efektywne zarządzanie firmą oraz jej rozwój.Pozycja Analiza wybranych procesów zarządzania wiedzą na przykładzie Poczty Polskiej S.A.(2013-09-11 12:02:44) Polańska, Eliza; Ujwary-Gil, AnnaNiniejsza praca poświęcona jest wybranym procesom zarządzania wiedzą począwszy od genezy, poprzez rozpoznanie i opis wybranych procesów zarządzania wiedzą aż do badań naukowych i ich analizy. Badania naukowe zostały przeprowadzone w dniach 12 - 15 sierpnia w wybranych urzędach pocztowych na terenie Nowego Sącza i okolic. Przedmiotem badań byli pracownicy pełniący różne stanowiska, z różnym stażem pracy i w różnym wieku. Narzędziem badawczym była ankieta wypełniona w sumie przez 38 osób. Hipotezy badawcze postawione w pracy miały na celu zbadanie stopnia wdrożenia wybranych procesów zarządzania wiedzą w badanym przedsiębiorstwie oraz zbadanie stopnia w jakim zarządzanie przez cele wpływa pozytywnie na strategię Poczty Polskiej S.A. i motywację pracowników. Rezultatem przeprowadzonych badań są wyniki analizy ankiety z wybranych urzędów przedsiębiorstwa oraz przedstawione możliwości i ograniczenia we wdrożeniu procesów zarządzania wiedzą w Poczcie Polskiej. Postawiona teza stwierdzająca, iż Poczta Polska S.A. posiada wysoki stopień wdrożenia wybranych procesów zarządzania wiedzą oraz określa cele zarządzania wiedzą otwierając nowe możliwości strategiczne i motywujące pracowników. Po przeprowadzeniu badań i ich analizie teza została w pełni potwierdzona przez autora pracy.Pozycja Analiza zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie Business Consulting Center Sp. z o.o.(2012-09-18 09:25:48) Wieciech, Andrzej; Ujwary-Gil, AnnaPraca ma na celu przedstawienie istoty zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. W celu analizy wybranego przedsiębiorstwa użyto następujących metod badawczych – wywiad z pracownikami i obserwacja. W poniższej pracy przedstawiono rolę wiedzy i zarządzania nią w firmie oraz modele i metody zarządzania wiedzą – takie jak model japoński, model zasobowy, model procesowy bądź CRM. Opisana została również rola wiedzy w stosunku do zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie. W drugim rozdziale scharakteryzowane zostały podstawowe procesy zarządzania wiedzą, możliwości pomiaru i analizy procesów zarządzania wiedzą w organizacji, jak również wpływ zarządzania wiedzą na konkurencyjność przedsiębiorstwa. Najważniejszym wnioskiem płynącym z analizy przedstawionego przedsiębiorstwa jest konieczność ciągłego rozwoju i udoskonalania procesów zarządzania wiedzą, sam ten proces powinien być jednym z głównych strategicznych celów przedsiębiorstwa, gdyż umożliwia to organizacji konkurowanie na rynku i udoskonalanie wartości jednego z najważniejszych zasobów firmy – zasobu ludzkiego. Poważne braki w procesie zarządzania wiedzą mogą być jedną z głównych przyczyn upadku przedsiębiorstwa, wynika to z faktu że strategiczna, kluczowa wiedza jest rozwijana wewnątrz przedsiębiorstwa, toteż nie da się jej nabyć na rynkach zasobów.Pozycja Analogie i metafory źródłem nowych idei w praktyce biznesowej(2005) Ujwary-Gil, AnnaAnalogie i metafory stanowią ważne, jakkolwiek mało doceniane, źródło poszukiwania idei. Zwykle wykorzystanie metafor i analogii następuje spontanicznie, w trakcie komunikacji międzyludzkiej, podczas której przy użyciu metafor bądź analogii opisujemy zdarzenia, które miały miejsce, odwołując się do podobieństwa lub przenośni. Przedmiotem niniejszego artykułu jest myślenie przez analogie oraz metaforyzowanie (myślenie metaforyczne), rozumiane jako zdolności twórczego myślenia, które można wykorzystać w praktyce biznesowej i rozwijać na drodze mniej lub bardziej systematycznego ćwiczenia.Pozycja Analyzing business model and intellectual capital components(Academic Conferences and Publishing International Ltd, 2015) Ujwary-Gil, AnnaThe article concerns two management concepts, namely: intellectual capital and business models of the company and is of a theoretical nature. The main assumption of the literary review conducted was to discuss these two constructs in the context of their common elements. Can a business model be analyzed in the context of intellectual capital elements? Or is it possible that intellectual capital components constitute those of a business model? This article attempts to provide an answer to these questions by taking advantage of the latest subject literature, one of key importance to this issue.